Sony breekt met contactcenter Manpower in België
Sony stopt zijn samenwerking met ManpowerGroup Solutions. Een herstructurering bij de elektronicafabrikant ligt hieraan ten grondslag. Half september moet er duidelijkheid komen voor de contactcentermedewerkers die geraakt worden door deze maatregel.
Managed services provider Manpower Solutions beheerde afgelopen jaren het contactcenter van Sony Store Online in zijn Europese hoofdkantoor in het Belgische Zaventem. De eerste verontrustende signalen verschenen toen de Japanse multinational in februari vandit jaar zijn PC-divisie verkocht aan Japan Industrial Partners (JIP). Aansluitend kondigde het bedrijf een herstructureringsplan aan, dat voorzag in het schrappen van 5.000 arbeidsplaatsen wereldwijd.
Sociaal plan
Omdat de directie van Manpower in reactie op dit nieuws al een 15-tal ontslagen had aangekondigd zonder daarover tot een sociaal akkoord te komen met de vakbonden, legden de 42 contactcentermedewerkers begin juli enkele dagen het werk stil op het Europese hoofdkantoor van Sony. Onder meer de geboden ontslagvergoedingen werden veel te laag bevonden.
De deadline om samen tot een oplossing te komen, is inmiddels op maandag 15 september vastgesteld. ‘Dit geeft de directie meer tijd de mogelijkheden te onderzoeken om deze werknemers een andere baan te geven. De directie heeft hiervoor een team aan het werk gezet en wij hopen dat iedereen op die manier aan de slag kan blijven. Tot de genoemde datum zal in ieder geval niemand worden ontslagen en de werknemers krijgen bovendien een aanmoedigingspremie om tot de sluiting van het contactcenter goed te presteren. Over ontslagvergoedingen is nog geen akkoord bereikt’, aldus vakbondsman Olivier Van Camp.
Sinds 2008 werkten Sony en ManpowerGroup Solutions samen.