Transcom en energiedirect.nl winnen Nationale CQ Test
Sander Bos, werkzaam bij Transcom, is uitgeroepen tot de beste klantadviseur van Nederland. Afgelopen zaterdag trok hij de winst naar zich toe tijdens de Nationale CQ Test 2014. Naast de individuele prijs werd ook het beste team aangewezen. Die eer ging naar Energiedirect.
In totaal namen 34 teams, samen goed voor z’n duizend man, deel aan de vierde editie van de Nationale CQ Test. ‘De hele dag stond in het teken van de klantadviseurs. Zonder hen zijn bedrijven niks waard. Middels deze wedstrijd willen we dat benadrukken’, vertelt Ostar Toonen, managing directeur van organisator Randstad Callflex. Alle aspecten van het vak, bijvoorbeeld inlevingsvermogen, werden tijdens de wedstrijd aangestipt. De wedstrijd had deze keer plaats in De Fabrique en werd gepresenteerd door Ruben Nicolai.
'Onwerkelijk'
Winnaar Sander Bos gaf, van de aanwezigen in de zaal, de meeste goede antwoorden en was tevens het snelst. ‘Het is nog een beetje onwerkelijk allemaal’, vertelt Bos desgevraagd aan Telecommerce. De vriendelijk klinkende klantadviseur deed afgelopen zaterdag voor het eerst mee aan de wedstrijd. ‘Dat leek mij wel een keer leuk. Vervolgens zie je je naam ineens groot op een scherm staan en word je als ambassadeur naar voren geschoven! Dat was toch best een beetje schrikken. Ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen’, aldus de debutant. Moeilijke vragen waren voor hem onder meer in welke volgorde een klacht op de juiste manier wordt opgepakt, of hoe je empathie aan de klant kunt tonen terwijl hij of zij de klantadviseur nietkan zien. Wat Bos met zijn kersverse titel gaat doen, weet hij nog niet. ‘Wat houdt het in? (lacht) Moet ik nu een hele dag met een t-shirt met de tekst ‘Ambassadeur’ erop rondlopen? Ik laat het gewoon even op me afkomen allemaal.’ Naast een eervolle titel ging hij in ieder geval naar huis met een grote beker, een muzieksysteem van Sonos en een cheque om een meerdaagse zeilreis door Europa te maken.
In teamverband eindigde energiedirect.nl op de eerste plaats. Algemeen directeur Jan Gorissen is enorm trots op zijn medewerkers. 'De uitslag van de Nationale CQ Test bevestigt voor mij dat we op de goede weg zijn. Succes moet je samen vieren, dus hebben we de deelnemers vandaag op een podium gezet en hebben we taart gegeten!' Naast enkele rondeprijzen (gewonnen door Nuon, Cendris en Leaseplan) konden mensen ook op afstand meedoen via de app. Van die groep is Shanti Besseling van Kemna Casting bovenaan geëindigd. Van de ‘prominenten’ wist Joost Fröhlich, manager Service van Essent, zijn concurrenten af te troeven. ‘Een mooi compliment. Een teken dat ik nog een beetje begrijp wat er op klantcontactgebied gebeurt’, lacht hij.