Consument verkiest offline aanbevelingen boven online reviews
Actuele onderzoeksresultaten van het Center for Excellence in Service van de University of Maryland, leert dat consumenten hun meningen bij voorkeur offline met elkaar delen. Tevens hechten ze ook minder waarde aan online aanbevelingen.
Volgens Wendel Kind, hoofd communicatie van collaborative marketingbureau Trnd, zijn de uitkomsten, gepubliceerd in het Journal of Service Research, opvallend. Tenslotte richten veel marketeers zich juist op het vergroten van hun online zichtbaarheid door middel van het aanjagen van reviews en posts en het actief stimuleren van reacties van consumenten op social media. ‘Alledaagse en minder kostbare producten, zoals fast moving consumer goods, vragen vaak een andere benadering. Consumenten zoeken deze producten namelijk niet online op voordat ze deze aanschaffen.’ In zijn optiek kunnen bedrijven beter een offline Word of Mouth-marketingcampagne opzetten, waarbij productsamples en informatiepakketten worden verspreid, voor het verhogen van het aantal effectieve productaanbevelingen voor deze merken.’
Kostbare producten lenen zich volgens Kind wel voor online verspreiding, bijvoorbeeld via social media. In die gevallen willen consumenten immers het risico op een miskoop zo klein mogelijk houden. Online posts en reviews hebben een positieve impact op de search rankings van een merk en daarmee op de algemene indruk die potentiële kopers krijgen wanneer ze een product online opzoeken. Klik hier voor het onderzoeksrapport.