Contactcentres.be reikt eerste getuigschrift uit
Met een officieel getuigschrift heeft Contactcenters.be nut en noodzaak van de opleiding Office of Retail van campus de helix onderstreept. De Belgische ondernemingsorganisatie van de klantcontactsector reikte het eerste getuigschrift onlangs uit aan leerlinge Irem Lort van de campus de helix. Ze beschikt over de competenties, behaalde de leerplandoelstellingen van de keuzemodule "Medewerker klantendienst" én rondde de hieraan verbonden stage succesvol af. Het getuigschrift zou helpen bij een sollicitatie naar een baan in een contactcenter.
Leerlingen van de derde graad van de opleiding kunnen het vak "Medewerker klantendienst" kiezen. In dit vak worden zij opgeleid voor een baan in een contactcenter waar bellen, mailen en sociale media centraal staan. Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan correct taalgebruik, zowel mondeling als schriftelijk, 'omdat dit vereist is om als stagiair(e) of werknemer toegelaten te worden in een contactcenter.' Van de leerlingen wordt verwacht dat zij tijdens het klantcontact alle relevante gespreksgegevens meteen invoeren in een CRM-programma. Gevorderde medewerkers kunnen bovendien mails beantwoorden tijdens het telefoongesprek.
135 calls op 1 dag
Gedurende twee weken liep Irem Kort stage in het jobcenter van Randstad in Houthalen. Ze legde telefonisch contact met werkzoekenden en rekruteerde onder de doelgroep. In het begin zag ze er tegenop hele dagen telefoongesprekken te voeren met klanten. Maar het CRM-systeem had ze snel onder de knie en ook het bellen met behulp van een script verliep vlotter dan verwacht. Tijdens de eerste stageweek behaalde ze zelfs een piek van 135 calls op één stagedag. Overall is ze tevreden over haar stage en is haar interesse voor de functie van contactcenteragent gewekt.