Plantronics: ‘Panden worden helaas niet voor het oor ingericht’

Plantronics: ‘Panden worden helaas niet voor het oor ingericht’
  • 17 september 2015
  • Redactie

Plantronics constateert een roep van werknemers om rijkere en flexibelere communicatie zoals internetbellen en chat. Hierdoor boet de vaste telefoonlijn aan populariteit in op de werkvloer. Mobiele telefonie, e-mail en face-to-face genieten de voorkeur voor zakelijke communicatie, aldus een onderzoek onder 250 bedrijven.

‘Eén van de redenen dat vaste telefonie minder populair is geworden, is omdat mensen hun handen vrij willen hebben om te kunnen appen bijvoorbeeld. Een headset is dan handig. 44% van de respondenten gebruikt een headset bovendien om omgevingsgeluiden naar de achtergrond te drukken (noise cancelling, red.)’, wijst Frank Timmermans, country manager Benelux & Nordics van Plantronics, op de uitkomsten van het gehouden onderzoek naar zakelijke communicatie.

Kantoortuin
Doordat vrije tijd en werk tegenwoordig veel meer door elkaar heenlopen, merkt de Unified Communications specialist dat er andere eisen komen kijken voor werknemers om optimaal productief te zijn. De impact van geluid moet hierbij niet worden onderschat, meent Timmermans (zie foto onderaan). ‘Geluid doet fysiek iets met je. 70% van de respondenten geeft aan door geluid te worden beïnvloed. En 74% zou productiever zijn als ‘geluidsafleidingen’ minder aanwezig zouden zijn.’ Grote, open kantoortuinen zijn hem dan ook een doorn in het oog. ‘Ze zijn prachtig, maar zorgen wel voor veel lawaai. Veel hout en beton, met alle gevolgen van dien voor de akoestiek in een ruimte. Het is jammer dat panden vaak voor het oog worden ingericht, in plaats van voor het oor.’

Uit het rapport wordt duidelijk dat de respondenten diverse voordelen zien betreffende internettelefonie. Voor een derde is videobellen het voornaamste voordeel. Plezierig is ook het delen van een scherm en conference calling (allebei 24%), plus daarnaast spreekt 38 procent de verwachting uit in de toekomst meer over internet te gaan bellen. Skype en Skype for Business zijn veruit de meest gebruikte platformen hiervoor.

Herrie
Specifiek inzoomend op klachten met betrekking tot lawaai, is dit de top 3: telefoongesprekken staan op de eerste plaats als stoorzender, gevolgd door luidruchtige collega’s en de beroerde akoestiek van een werkplek (bijvoorbeeld nabij een koffieautomaat). ‘De meeste mensen lossen dit op door hun spullen te pakken en elders te gaan zitten, of door een headset op te zetten. Dit laatste speelt ons natuurlijk mooi in de kaart, echter zouden wij dit toch liever anders zien. Opvallend is ook dat zeker een derde de geluidsproblemen aankaart bij het management, alleen wordt in vijftig procent van de gevallen niks met deze feedback gedaan. Zonde’, vindt Timmermans.

comments powered by Disqus