Patiënten willen gezondheid online regelen
Nederlandse patiënten willen handige online toepassingen om hun zorg te regelen. Het moet onder meer mogelijk zijn om via internet recepten aan te vragen, afspraken met artsen in te plannen of om zorgverleners per e-mail vragen te stellen. Dat zou ‘gemakkelijk en tijdsbesparend’ zijn, blijkt uit de recent verschenen eHealth-monitor 2015 van het NIVEL en Nictiz.
De resultaten maken duidelijk dat een derde van de zorggebruikers het handig vindt om online zijn eigen medische gegevens in te zien. Een vijfde van de ondervraagde Nederlanders zegt lichamelijke activiteiten bij te houden met bijvoorbeeld een stappenteller of een smartphone-app. De populariteit van eHealth is eveneens bij zorgverleners toegenomen: meer dan een derde van de huisartsen, ruim de helft van de medisch specialisten en tweederde van de psychiaters hield afgelopen jaar in hun praktijk of zorginstelling een pilot omtrent eHealth. In meer dan zeventig procent van de gevallen is het gebruik bovenal ook na de proefperiode voortgezet. Verpleegkundigen gebruikten apps om bijvoorbeeld informatie op te zoeken of om patiënten informatie te laten zien. Vooral het gebruik van beeldbellen en medicijndispensers (elektronische medicijnkastjes, red.) nam toe in deze groep. Hier was sprake van bijna een verdubbeling.
Basics
Artsen zien tevens uitdagingen als het gaat om de toepassing van eHealth in hun werkzaamheden. Zo is het nog lastig om patiëntinformatie buiten de eigen praktijk of zorginstelling uit te wisselen en is de technische koppeling tussen een online dienst en het eigen informatiesysteem veelal moeilijk te realiseren. Daarnaast zijn er volgens artsen niet genoeg financiële vergoedingen voor de tijd die nodig is om een eHealth-dienst te ontwikkelen. Roland Friele, adunct-directeur van het NIVEL, is enthousiast over de gezette stappen maar hoopt tegelijkertijd op een passend vervolg. ‘eHealth werkt alleen als iedere betrokkene de voordelen echt ziet. Op dit moment geldt dit vooral voor de basics, zoals een herhaalrecept opvragen. Voor veel artsen en patiënten zal dit de eerste kennismaking zijn met eHealth. Die basics hebben dus een dubbele betekenis: een handige toepassing, maar eveneens een introductie op de andere eHealth-toepassingen.’
OPEN
Samen met onderzoekers van de VU en het AMC participeert het NIVEL in OPEN, een netwerk waarin een select aantal ziekenhuizen en onderzoekers samen kennis ontwikkelen over openheid na klachten en incidenten. Vijf ziekenhuizen hebben officieel laten weten mee te doen en een kijkje in hun keukens te bieden op het vlak van klachtenmanagement.
Onderzoeker Berber Laarman over het nieuwe initiatief: ‘OPEN maakt veel mensen enthousiast. Openheid na incidenten houdt de gemoederen immers flink bezig.’ Doel is om in samenwerking met de ziekenhuizen ‘best practices’ in kaart te brengen. ‘Wat dat is, daar hopen we gezamenlijk achter te komen. De eerste stappen zijn in ieder geval gezet!’
- klachtenmanagement
- eHealth-monitor
- patiëntinteractie
- digitaal
- patiëntbehoefte
- OPEN
- NIVEL
- incidenten
- Nictiz