ACM hekelt telefonische misleiding

ACM hekelt telefonische misleiding
  • 12 september 2016
  • Redactie

Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor misleidende verkoop van abonnementen op voordeelsites en winacties. ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder, ontving hier de afgelopen maanden veel meldingen over.

De verkopers benaderen consumenten meestal telefonisch of via internet, veelal onder het voorwendsel dat ze iets hebben gewonnen of gebruik kunnen maken van een unieke aanbieding of korting. ‘Vervolgens word je onder druk gezet om snel te beslissen’, stelt de toezichthouder. ‘Je denkt dat het om een vrijblijvend aanbod gaat, maar achteraf blijkt dat je vastzit aan een abonnement dat automatisch wordt geïncasseerd. Het abonnement kost meestal veel meer geld dan het oplevert. En je komt er moeilijk vanaf. De aanbieder is onbereikbaar. Maar betaal je niet, dan krijg je wel incassobrieven op de mat.’

ACM nam twee weken terug al maatregelen tegen reisagent Spotreis.eu. Honderden klanten van deze aanbieder van voordeelreisjes zijn daardoor nu van hun ongewenste abonnement af. Het ging om een jaarabonnement van € 200. Het betreffende bureau is ook direct gestopt met misleidende verkoopmethoden.

comments powered by Disqus