App BeterDichtbij verbindt patiënt en arts
Patiënten van het BovenIJ Ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel kunnen sinds kort met de zogeheten BeterDichtbij-app vragen stellen aan zorgverleners over hun behandeling en onderzoeksuitslagen ontvangen op hun smartphone.
De Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) zit achter de recent gelanceerde BeterDichtbij-app. Zowel praktische als medische vragen kunnen worden gesteld via de sterk beveiligde applicatie (data wordt louter opgeslagen op servers en nooit op telefoons van patiënten, red.). Bovenal kunnen patiënten worden uitgenodigd om direct met hun arts te appen, bijvoorbeeld voor de ontvangst van onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon. ‘Met deze diensten kunnen regionale ziekenhuizen hun vertrouwde zorg nu ook digitaal aanbieden’, aldus SAZ-directeur Yvonne Snel. Volgens genoemd collectief zijn goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen.
De nieuwe zorgapp krijgt nog een functionaliteit waardoor (deels) het elektronisch patiëntendossier (EPD) toegankelijk wordt voor de patiënt. Tijdens de lopende pilot bij de vier genoemde ziekenhuizen wordt gekeken welke EPD-gegevens toegankelijk worden in BeterDichtbij. ‘Patiënten willen informatie over medicatie en onderzoeksuitslagen zien, dus dat kunnen we in de app gaan opnemen’, vertelt Bert Kleinlugtenbeld, SAZ-voorzitter en bestuursvoorzitter van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk. ‘Misschien willen mensen ook wel het verslag uit de operatiekamer lezen, maar je kunt je afvragen of dat zinnig is aangezien ze waarschijnlijk niet begrijpen wat erin staat.’
- patiëntinformatie
- zorgapp
- Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen
- EPD
- SAZ
- patiëntvragen stellen en beantwoorden
- BeterDichtbij
- vraagbaak
- elektronisch patiëntendossier
- pilot
- appen