Tesco ontslaat 1.100 mensen bij contactcenter
De Britse supermarktketen Tesco is van plan om het klantcontact center in Cardiff te sluiten. Als gevolg hiervan zouden 1.100 banen komen te vervallen in de Welshe hoofdstad.
De sluiting van het Customer Engagement Center (CEC) in Cardiff moet leiden tot een vereenvoudigde bedrijfsstructuur en kostenbesparingen. Al het klantcontact zal worden gecentreerd in de vestiging in de Schotse stad Dundee. Hier worden 250 extra banen gecreëerd. De ceo van Tesco in het Verenigd Koninkrijk, Matt Davies, zegt hierover: ‘We realiseren ons dat dit een groot effect zal hebben op onze collega’s in Cardiff. Onze prioriteit is nu hoe we alles kunnen doen om hen in deze tijd te steunen.’
Uitdagingen
Davies stelt dat het besluit te maken heeft met ontwikkelingen in de sector: ‘De retailsector heeft te maken met ongekende uitdagingen. We moeten ervoor zorgen dat we ons bedrijf in de toekomst op een duurzame en kostenbesparende manier runnen, terwijl we ook de veranderende klantbehoefte moeten ondersteunen.’
De getroffen medewerkers reageerden in de Britse media. Zo sprak de BBC met Hannah Wallis, die onderdeel uitmaakt van een team van 90 personen die de Facebook- en Twitteraccounts bijhouden: ‘Ik doe mijn werk met plezier, dus ik ben erg geschrokken. De sfeer was altijd goed, iedereen vindt elkaar aardig. We werken in groepen van acht of negen mensen en we zijn erg hecht.’
Vacatures
Zowel op nationaal als regionaal niveau hebben politici en andere betrokkenen inmiddels vragen gesteld bij het besluit van Tesco. Sandra Busby, managing director van het Welsh Conact Centre Forum, noemt het besluit teleurstellend, maar is positief over de toekomst van het personeel: ‘We zijn ervan overtuigd dat er in Wales genoeg vacatures zijn op de contactcentermarkt.’
- ontslagen
- Tesco
- klantcontact
- contactcenter
- Verenigd Koninkrijk
- Cardiff
- klantenservice
- supermarkt
- Wales