JBZ zet nadrukkelijk in op patiëntbehoefte
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) verlegt de focus van behandelen naar het leveren van een bijdrage aan het welzijn van patiënten. Om de zorg meer in te richten volgens de behoeften van de patiënt maakt de zorginstelling gebruik van de principes van positieve gezondheid van Machteld Huber.
Uit het jaardocument van het ziekenhuis valt op te maken dat het JBZ de komende jaren het accent meer op ‘gezondheidswelzijn’ gaat leggen, in plaats van op ziekte. Het ziekenhuis wil vooral kijken naar wat mensen wél kunnen en waar ze zelf invloed op hebben. ‘Onze focus verschuift van behandeling naar het verbeteren van het functioneren in het dagelijks leven. De patiënt en maatwerk staan daarbij centraal.’ Bestuursvoorzitter Piet-Hein Buiting geeft aan de oorspronkelijke functie van een ziekenhuis, mensen gezond maken, te willen vernieuwen. ‘Patiënten benaderen vanuit het medische model van simpelweg behandelen kan in veel situaties prima, zoals bij een knieoperatie, maar een puur medische blik is minder geschikt als er bijvoorbeeld sprake is van een combinatie van chronische aandoeningen.’
Patiënten betrekken
Aanvullend geeft Buiting aan dat technologie van groot belang is om de ambities van het JBZ te realiseren. ‘Door grotere technologische mogelijkheden en sociale veranderingen wordt het beter mogelijk om als ziekenhuis dichter bij de patiënt te komen’, meent hij. Zo kunnen er consulten plaatsvinden via Skype en krijgt de patiënt toegang tot een persoonlijke, digitale gezondheidsomgeving.
Uitgangspunt is om patiënten veel meer de regie te geven over hun eigen gezondheid en de eigen zorg, vertelt Linda Kemink, endocrinoloog en staflid van het medisch specialistisch bedrijf in het JBZ. ‘We gaan eerst kijken wat een patiënt belangrijk vindt om te kunnen functioneren en vervolgens besluiten we welke behandeling daarbij past.’
Huber
Om de zorg meer in te richten volgens de patiëntbehoeften, maakt de Bossche zorginstelling gebruik van de principes van positieve gezondheid. Het concept is bedacht door Machteld Huber, die het definieert als het vermogen van mensen zich aan te passen en een eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Op verzoek van het JBZ heeft Huber workshops gegeven aan het personeel over positieve gezondheid.
Aan CustomerFirst liet het Deventer Ziekenhuis vorig jaar maart weten zich eveneens te laten inspireren door het gedachtegoed van Huber en haar beleid nog meer te gaan afstemmen op wat de patiënt wil.
Bron: Skipr
- strategie
- videoconsult
- positieve gezondheid
- technologie
- patiëntfocus
- Jeroen Bosch Ziekenhuis
- jaardocument
- Machteld Huber
- patiënt centraal
- patiëntgericht