RET zet in op duurzame inzetbaarheid
De Rotterdamse regiovervoerder RET is een experiment omtrent duurzame inzetbaarheid gestart. Eén dag in de week nemen chauffeurs niet plaats achter het stuur van een tram of bus, maar werken ze bijvoorbeeld als servicemedewerker om reizigers de weg te wijzen of beantwoorden ze klantvragen. 25 werknemers, voornamelijk 55-plussers, doen mee aan de proef.
De trambestuurders en collega’s leren niet in een klaslokaal, maar tijdens het werk. ‘De oudere medewerkers leren zo iets nieuws en werken zij een dag met een andere belasting’, licht programmamanager Sietske van Rossum toe in de Volkskrant. ‘Daardoor houden ze het werk hopelijk langer vol en zijn ze ook tevredener over hun werk.’
55-plussers opleiden, vervangen en begeleiden bij hun nieuwe werkzaamheden kost natuurlijk geld, maar die investering heeft de Rotterdamse regiovervoerder graag over voor een opgefriste monteur plus blije klant. Van Rossum: ‘Ruim een derde van de oudgedienden heeft gezondheidsklachten. Het kost RET eveneens geld als zij langdurig ziek of arbeidsongeschikt worden. Als werkgever hebben we er belang bij dat onze medewerkers gezond blijven tot aan hun pensioen.’
ICT-medewerkers van Wageningen University & Research experimenteerden twee jaar geleden al met een ander rooster. Een groot deel van de 160 techneuten verhuisde toen, voor één dag in de week, naar de helpdesk. Resultaten van een actueel tevredenheidsonderzoek onder hen leert dat de ICT’ers nu meer werkplezier ervaren en beter samenwerken. Ondertussen blijven de verzuimcijfers stabiel.
- RET
- klantvragen beantwoorden
- Rotterdamse regiovervoerder
- duurzame inzetbaarheid
- medewerkerbetrokkenheid
- helpdesk
- medewerkertevredenheid
- servicemedewerker
- reizigers adviseren
- HRM
- vitaliteit