60% prioriteert medewerkerswensen
De wensen van medewerkers worden het meest belangrijk bevonden door leidinggevenden. De meeste bestuurders zetten medewerkers bovenaan hun prioriteitenlijst, gevolgd door klantwensen (55%) en de samenleving (37%).
Fujitsu deed mondiaal onderzoek onder bijna tweeduizend bedrijfsleiders. Onderzoeksbureau Censuswide voerde de studie uit in Europa, het Midden Oosten, India, Afrika en de Verenigde Staten. Uit de survey blijkt dat 60 procent van de bedrijfsleiders niet in staat is om zowel medewerkers en klanten tevreden te houden, als een positieve invloed te zijn op de samenleving.
Klant óf medewerker centraal
Circa 80 procent van de bedrijfsleiders zegt dat het bedrijf pas succesvol is, zodra de klant centraal wordt gesteld. Dit terwijl ongeveer de helft van de respondenten de klant bovenaan de prioriteitenlijst zet. ‘Alleen wanneer je klanten tevreden zijn, je het maximale uit werknemers haalt en een positieve impact hebt op de samenleving, kun je spreken van langdurig succes’, verklaart Duncan Tait, Head of America’s en EMEIA Fujitsu. ‘Vanwege de grote invloed die medewerkers, klanten en de samenleving hebben op het bedrijfssucces, is het begrijpelijk dat bedrijfsleiders hier moeite mee hebben.’
Sociale visie
‘Mensen – zowel potentiële werknemers als klanten – zijn aangetrokken tot bedrijven met een duidelijk (sociale) visie. Zeker wanneer die al een positieve impact hebben op de samenleving’, zegt Tait. 47 procent van de bedrijfsleiders zegt dat het bedrijf niet in staat is om deze positieve impact te bieden. De oplossing hiervoor ligt volgens 7 van de 10 respondenten in de implementatie van technologieën.
- medewerkerswensen
- klanttevredenheid
- leidinggevende
- samenleving
- Fujitsu
- klantgericht
- medewerkerbetrokkenheid
- klant
- klantbelang
- CSM