Consumentenbond duikt in privacybeleid
Om consumenten een handje te helpen bij hun keuze voor privacybewuste (online) bedrijven, lanceerde de Consumentenbond deze week een Privacymeter. Iedere twee maanden neemt de bond een andere organisatie onder de loep.
De onderzoekers bepalen een privacyscore door een dienst te proberen, de privacyverklaring te controleren en door na te gaan of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatst. Daarbij checkt de Consumentenbond of een online organisatie gebruiksgegevens deelt met derde partijen.
Consumentenwens
Met de Privacymeter speelt de bond volgens directeur Sandra Molenaar in op de wens van consumenten om zaken te doen met bedrijven die zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan. Hiermee wil de Consumentenbond het consumenten gemakkelijker maken om een weg te vinden tussen de ‘lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik en moeilijk vindbare voorwaarden’. Naast de consumentenkant moet de Privacymeter bedrijven stimuleren om hun privacyzaken op orde te brengen.
Ook op CustomerFirst.nl: Consumentenbond: geen gehoor voor (opzeg)wensen