Realtime digi-dialoog met Amazon
Techgigant Amazon heeft een volgend punt op de CX-horizon gezet: een chatbot die een volledige dialoog in realtime genereert. ‘Dit kan een primeur zijn voor de customer service branche.’
AI-taalgeneratie kan ervoor gaan zorgen dat een chatbot een volledig klantgesprek kan voeren in een realtime dialoog. De komende periode gaat de techgigant de generatieve bot als hulpmiddel inzetten om klantenservicemedewerkers te ondersteunen. Uiteindelijk komt er naar alle waarschijnlijkheid ook een consumentenbot uit. ‘Ondanks vooruitgang in machine learning, draaien de meeste bots nog steeds op automatisering in plaats van op AI. We zien nog niet veel commerciële toepassingen, misschien juist doordat we nog niet zo ver waren in NLP.’
Zo natuurlijk mogelijk
Het voordeel van deze chatbot is naar eigen zeggen dat er een natuurlijker gesprek ontstaat tussen de machine en de menselijke klant. De bot gebruikt een neuraal netwerk om antwoorden beter af te stemmen op klantvragen. Het AI-project is uitzonderlijk volgens het techbedrijf. ‘Het gaat om state-of-the-art natuurlijke taalverwerkingstechnologie die volgens onderzoekers de potentie heeft om vooruitgang in de klantcontactwereld te stimuleren. Het model maakt gebruik van enorme datasets en voorspellende tekst om een realistisch dialoog te genereren.’
Meer weten over de techgigant? Amazon strijkt nu écht neer in Nederland.
- CX
- realtime
- bots
- customer service branche
- digitaal
- klantenservicemedewerkers
- natural language processing
- NLP
- chatbot
- dialoog
- Amazon
- customer experience