Vouchers blijven zorgen voor kopzorgen
Geannuleerde evenementen, concertkaarten die niet worden terugbetaald en vliegtuigen die aan de grond blijven staan: de gevolgen van de coronacrisis zorgen voor onrust onder Nederlandse consumenten. Rechtsbijstandsverzekeraar Arag spreekt over grote drukte door de vele vragen en verzoeken van consumenten over vouchers.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart zag Arag de verzoeken binnenstromen omtrent geannuleerde evenementen. De laatste weken neemt dat aantal flink toe, wat deels te wijten valt aan gebrekkige informatievoorziening. Jurist René Noordman (via am:web) ‘Mensen hebben enerzijds moeite met het feit dat bepaalde tussenpartijen slecht communiceren en weinig maatwerk leveren. Daarnaast maak ik me zorgen dat de vouchers die zij nu in ruil voor geannuleerde festivals en concerten krijgen, überhaupt ooit nog verzilverd kunnen worden. De consument heeft nul waarborg.’
Dichte deuren
Om orde te scheppen in de terugbetaalregelingen middels vouchers, heeft de ACM begin april benadrukt richtlijnen te willen opstellen. Een maand later stelde de toezichthouder dat het inderdaad op vouchergebied ontbreekt aan goede informatievoorziening. Met name over de communicatie is de ACM niet te spreken. Arag vult nu aan de opstelling van sommige organisaties ten opzichte van de klant onacceptabel te vinden. Noordman: ‘De consument heeft vaak begrip, maar deze partijen geven niet thuis wanneer de klant aanklopt en aangeeft het geld echt niet te kunnen missen. Dit soort verhalen komen nu echt vaak voor en zijn vaak schrijnend.’
- Arag
- ACM
- vouchers
- rechtsbijstand
- klantcontact
- informatievoorziening
- consumentenbescherming
- consumentenbelang
- waarbord
- cusotmer service management
- richtlijnen