Consumentenbond alarmeert over bestelfraude
Sinds de corona-uitbraak kopen consumenten steeds meer online, maar niet zonder gevolgen. Criminelen spelen volgens de Consumentenbond sluw in op deze ontwikkeling. Gedupeerden draaien op voor online bestelkosten.
Met een gestolen of geraden wachtwoord kunnen internetcriminelen gemakkelijk een online bestelling plaatsen, het vervolgens op een ander adres laten bezorgen en gebruikmaken van de optie om achteraf te betalen. Om deze vorm van fraude te voorkomen, moeten webshops volgens de Consumentenbond een strenger wachtwoordbeleid en 2-factor-authenticatie voor achterafbetalingen invoeren. De Consumentenbond deed een steekproef bij 30 webwinkels en concludeerde dat de 5 populairste webwinkels hier niet aan voldeden. Bol.com, Bonprix, Plein, wehkamp en Zalando beloven verbetering.
Klantenserviceoplossingen
De Consumentenbond vindt de hulp die webwinkels bieden bij fraude niet voldoende. ‘Slachtoffers van bestelfraude moeten zelf hun vordering door Afterpay of Klarna of via de webwinkel laten schrappen. Dat levert ze veel gedoe en stress op. Klarna eist bijvoorbeeld dat consumenten aangifte doen bij de politie en die aangifte vervolgens uploaden naar de website van Klarna.’ De webshops gaven aan dat slachtoffers zich kunnen melden bij de klantenservice voor een oplossing.
Dit zijn ze: corona's privacyvalkuilen.
- bescherming
- wehkamp
- Consumentenbond
- klantenservice
- Afterpay
- fraude
- Zalando
- bestelfraude
- Klarna
- bol.com
- bonprix
- consumentenbelang
- websinkels