[Trendonderzoek 2022] Klant te bereiken via gerichte marketing

[Trendonderzoek 2022] Klant te bereiken via gerichte marketing
  • 12 april 2022
  • Ryan Baij

Een van de grootste en snelst groeiende trends van het afgelopen jaar en volgens de voorspellingen ook weer voor het komende jaar, zijn data en personalisatie. E-mail als marketingkanaal en de behoefte om op te vallen in de steeds voller wordende inbox blijft groeien. De aandacht trekken van je klanten door gepersonaliseerde, gesegmenteerde en gerichte marketing is daarom belangrijker dan ooit.

Dat blijkt uit de 19e editie van de E-mail Benchmark van Team ITG. De benchmark is tot stand gekomen met behulp van data verzameld uit Team ITG’s in-house marketing automation platform CanopyDeploy, waarmee jaarlijks meer dan 3,6 miljard berichten worden verzonden. Meer dan 150 bedrijven hielpen mee aan het marktonderzoek van deze editie van de benchmark.

E-mailmarketing
Uit de benchmark blijkt verder dat E-mail is ook in 2022 het voorkeurskanaal van marketeers (84%). eam ITG heeft 3,6 miljard verzonden berichten van CanopyDeploy geanalyseerd en op basis hiervan de meest relevante benchmarkstatistieken voor 2022 samengesteld. Er is onder andere gekeken naar de belangrijkste KPI's zoals Accepted & Bounce Rate, Open Rate (OR), Click Through Rate (CTR) en Click to Open Rate (CTOR). De gemiddelde OR voor dit jaar is 32,30%, de CTR 3,63% en de CTOR 10,35%. De E-mail Benchmark kijkt daarbij niet alleen naar jaar- of sectorgemiddelden, maar zet de statistieken om in branchespecifieke inzichten waarmee marketeers een zo eerlijk mogelijk vergelijk kunnen maken met hun eigen statistieken. Naast cijfers en statistieken uit verschillende branches bevat de E-mail Benchmark analyses over de invloed van de verzenddag en het verzendtijdstip op verzonden berichten. Net als vorig jaar is donderdag de populairste dag om e-mails te versturen, maar dit betekent niet dat donderdag ook het meest succesvol is op het gebied van KPI’s en campagnes. Dit jaar is 12:00 uur het populairste tijdstip om e-mails te versturen, terwijl dit in het onderzoek van vorig jaar nog het minst populaire tijdstip bleek. 

Team ITG vroeg de respondenten onder andere naar de waarde van omnichannel marketing in verschillende kanalen en branches, en naar de trends en uitdagingen van toekomstige ontwikkelingen binnen deze branches. 

90% van de organisaties gaf aan dat ontwikkelingen op het gebied van dataprivacy en permission based marketing geen effect hebben gehad op het gebruik van hun huidige KPI’s, zoals de Open Rate. Verderop in de analyse blijkt echter dat deze ontwikkelingen wel degelijk aantoonbaar impact hebben op de statistieken. Maar liefst 75% van de organisaties geeft aan dat de manier waarop ze het succes van omnichannel campagnes meten, zal veranderen vanwege de groeiende bezorgdheid over dataprivacy in de toekomst.

Dataprivacy
Team ITG zocht uit of de ontwikkelingen op het gebied van dataprivacy van marktleiders zoals Apple en Google van invloed waren op de resultaten van e-mails. Sinds eind 2021 meten Team ITG en CanopyDeploy het verschil tussen de Machine Generated Open Rates (automatische opens van servers en dus niet door een persoon) en de bevestigde opens van personen. De resultaten hiervan bevestigen dat deze beveiligingsupdates een gemiddeld verschil toonden tussen deze twee KPI’s van 3,5%, een percentage dat sinds september 2021 is blijven toenemen. Dit toont aan dat Open Rates geen betrouwbare statistiek meer zijn als je Machine Generated Opens niet uitsluit.

 

comments powered by Disqus