ACM waarschuwt voor betaalde opzegdiensten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een nieuwe campagne gestart om klanten te waarschuwen voor betaalde opzegdiensten. Met de slogan “Pas op voor opzegdiensten! Opzeggen doe je zelf” benadrukt de ACM dat klanten hun abonnementen rechtstreeks bij het bedrijf zelf kunnen beëindigen zonder extra kosten.
Veel mensen blijken echter, bij het zoeken naar ‘abonnement opzeggen’ op internet, terecht te komen bij bedrijven die tegen betaling – soms tot wel 50 euro – de opzegging namens hen regelen. Edwin van Houten, directeur Klanten van de ACM, merkt op dat de toezichthouder recent veel meldingen ontving van klanten die onverwacht een rekening kregen voor een opzegdienst.
‘Mensen dachten gratis op te zeggen bij het bedrijf zelf, maar kwamen er pas later achter dat ze gebruik hadden gemaakt van een betaalde bemiddelaar. Daarom waarschuwen we in deze campagne voor betaalde opzegdiensten. Opzeggen doe je zelf’, aldus Van Houten.
Hoewel het niet verboden is voor bemiddelaars om een vergoeding te vragen voor opzegdiensten, stelt de ACM dat deze bedrijven verplicht zijn om transparant te zijn over hun kosten en de aard van hun dienst. Gebeurt dit niet duidelijk, dan kan er sprake zijn van misleiding.
De campagne benadrukt dat de betaalde bemiddelaars vaak hoog scoren in zoekresultaten, meestal als advertentie. Klanten wordt daarom aangeraden om niet blindelings op de bovenste zoekresultaten te klikken om onbedoelde kosten te vermijden.