Albert Heijn gaat voor persoonlijk klantgemak met GenAI
De Zaanse grootgrutter zet een volgende stap in digitaal klantgemak met de lancering van ‘Mijn AH assistent’. Deze nieuwe persoonlijke assistent in de Mijn AH app, die gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), helpt klanten met vragen als ‘Wat eten we vandaag?’ en inspireert met op maat gemaakte recepten en productadviezen.
Albert Heijn is daarmee de eerste supermarkt in Nederland die GenAI integreert in de app, en biedt zo een nieuwe standaard in klantgerichte innovaties. De Mijn AH assistent, beschikbaar vanaf 11 november, is meer dan alleen een antwoordbot; klanten kunnen vragen stellen of inspiratie opdoen in de ‘Koken’ tab van de app, waar de assistent direct suggesties geeft voor recepten, kooktips of bewaarinstructies.
De technologie leert bovendien continu bij, waardoor de assistent steeds slimmer en relevanter wordt in het advies dat hij biedt. ‘Met generatieve AI zijn wij in staat om toepassingen te ontwikkelen die onze klanten van meer gemak en inspiratie voorzien in hun dagelijkse routines’, zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. ‘Met onze teams blijven we dagelijks bezig om het leven makkelijker te maken voor onze klanten en daarom zijn we trots dit te kunnen lanceren op de vijftiende verjaardag van de Mijn AH app.’
Daarnaast introduceert Albert Heijn de nieuwe ‘Scan & kook’ functie in de app, waarmee klanten eenvoudig een foto kunnen maken van ingrediënten om vervolgens recepten te ontvangen die daarop zijn afgestemd. Deze functie, eveneens GenAI-gedreven, is na meerdere klanttests verder geoptimaliseerd en volledig geïntegreerd in de app om zo het koken en boodschappen doen nog makkelijker te maken.
Om de Mijn AH app voor een breder publiek toegankelijk te maken, wordt deze deels vertaald naar het Engels, gericht op de toenemende groep internationale gebruikers. Volgens Albert Heijn volgen meer talen in de nabije toekomst. ‘De introductie van Mijn AH assistent is een belangrijke stap vanuit onze missie “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor Iedereen”', benadrukt Van Egmond.
Alle features zijn vanaf 11 november beschikbaar in de Mijn AH app.