Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
De Belastingdienst ondertekende donderdag 7 november de Direct Duidelijk Deal. De fiscus sluit zich hiermee aan bij het brede netwerk dat staat voor duidelijke en begrijpelijke communicatie vanuit de overheid.
Julien Spliet, plaatsvervangend directeur-generaal van de Belastingdienst: 'Begrijpelijke taal is belangrijk voor onze dienstverlening richting burgers en bedrijven. Of dat nu om brieven gaat of informatie op onze website. Daarom ondertekenen wij de Direct Duidelijk Deal.'
Het ondertekenen van deze deal sluit aan op het programma Begrijpelijke Brieven Belastingdienst, dat in 2022 startte. In totaal worden 6.300 brieven getoetst en indien nodig begrijpelijker gemaakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een geautomatiseerde taalscan, klantpanels en een medewerkerspanel.
Het programma stopt aan het eind van dit jaar. Het verbeteren van de brieven gaat onverminderd door. Met het ondertekenen van de Direct Duidelijk Deal benadrukt de Belastingdienst dat begrijpelijke communicatie een doorlopend proces is binnen de gehele organisatie.
De Direct Duidelijk Deal is een initiatief van de landelijke community Gebruiker Centraal. Verschillende overheidsorganisaties en gemeenten hebben de deal al ondertekend en verklaren hiermee dat zij zo begrijpelijk mogelijk communiceren.
Foto (v.l.n.r.): Julien Spliet (Plaatsvervangend Directeur-Generaal Belastingdienst), Monique Bulthuis (directeur Digitaal bij de Directie Klantinteractie & -services (KI&S)), Anke Heun (directeur Corporate Dienst Communicatie) en Harry Roodbeen (hoofddirecteur Fiscale en Juridische zaken)