Consument ook emotioneel geraakt door inflatie
De consument wordt door de huidige inflatie emotioneel geraakt. Nederlanders ervaren angst en frustratie rond de prijsstijgingen.
Dat blijkt uit een onderzoek van DVJ Insights. Zij stellen dat de Nederlandse consument vier maanden geleden nog redelijk relaxt waren door alle gebeurtenissen die impact hebben op de inflatie. Nu voelen de consumenten angst en frustratie en beïnvloedt de gebeurtenissen ook hun relaties met vrienden en familie.
Het onderzoek is gedaan in zes landen: Nederland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Duitsers, Nederlanders en Engelsen maken zich nu niet alleen zorgen, maar voelen ook angst, boosheid en frustratie. 18% van de Nederlanders en Britten voelt zich slachtoffer van de crisis, dat is iets minder dan de Duitsers en Zweden (22%). Dit is in lijn met de inflatiecijfers: De prijsinflatie is met 14,3% het hoogst in Nederland, gevolgd door Zweden (10,8%), Duitsland (10,4%), het Verenigd Koninkrijk (10,1%) en Denemarken (10%).
Verschil in sparen
In alle landen gaan de consumenten besparen. De manier waarop verschilt nogal, zo stelt het onderzoek. Noren en Denen zijn meer "pragmatische spaarders", zij geven de laatste maanden met name minder geld uit aan dagelijkse boodschappen en kleding. Nederlanders zijn vooral "vrijetijdsspaarders", zij bezuinigen nu meer op leuke dingen zoals uitjes, vakanties en sociale activiteiten door vooral minder vaak weg te gaan of tripjes uit te stellen. In het algemeen zijn de Scandinavische landen meer "slimme spaarders", zij leveren meer dan andere Europeanen uit het onderzoek in op elektronica, sport en cadeaus.