Alles in eigen hand met een breed palet
In een goed bereikbaar groot kantoorpand in Utrecht-Zuid staat sinds 2017 het Europese hoofdkantoor van Zoho. De hoogste tijd om eens kennis te maken met de Indiase multinational en softwareleverancier van een complete suite online applicaties.
Zoho biedt innovatieve softwareoplossingen waarmee organisaties hun volledige business kunnen runnen. Het bedrijf bevat meer dan 55 applicaties in vrijwel iedere bedrijfscategorie, waaronder sales, marketing, klantenservice, boekhouding, backoffice en een aantal productiviteits- en collaboration-tools. ‘Alle toepassingen werken op een overkoepelend platform, waarmee we vrijwel ieder bedrijfsonderdeel kunnen helpen digitaliseren. Er zijn maar weinig aanbieders die zo’n breed pallet hebben. Bovendien werken alle toepassingen nauw samen’, stelt Sridhar Iyengar, Managing Director Europe van Zoho.
‘Ons meest volwassen en meest gebruikte product wereldwijd is Zoho CRM Plus. Dat programma helpt bedrijven een 360-graden beeld te geven van de inspanningen van hun klantgerichte teams met uitzonderlijke customer experience als resultaat. Daarnaast biedt het een holistisch overzicht van alle contactpunten tussen een bedrijf en haar klanten.’ Eén van de dingen die Zoho uniek maakt, is het feit dat ze al haar technologie in eigen handen heeft, inclusief de datacenters. In Nederland bevindt dit datacenter zich in Amsterdam.
Europese hoofdkantoor in Nederland
Zoho koos Utrecht als vestigingsplaats voor het hoofdkantoor in Europa. Iyengar: ‘Nederland en de Benelux zijn voor ons strategische kernmarkten. Er is een schat aan onontdekt groeipotentieel en ondanks het uitdagende economische klimaat voeren we onze investeringen in de regio op. We bevinden ons in een goede positie om tegenslagen op te vangen en uitdagingen aan te gaan.’ Zoho kan de tijd nemen voor dit groeipotentieel. Doordat het bedrijf niet beursgenoteerd is en, zoals eerder genoemd, alles in eigen hand heeft, kunnen we trouw blijven aan de koers die we hebben uitgestippeld. ‘Het biedt de klanten gemoedsrust’, vervolgt Iyengar. ‘We kunnen echt langetermijnafspraken maken en een economische crisis overleven, omdat wij de regie houden. Het beloven en waarmaken van stabiliteit is daarbij cruciaal voor de service die wij leveren.’
Privacy
Met de datacenters in eigen beheer kan Zoho de privacy van klanten binnen alle toepassingen waarborgen. Het is dan ook één van de redenen dat Zoho alles in eigen beheer wilt houden. De regelgeving omtrent security, zoals in de General Data Protection Regulation (GDPR) en AVG, is daarnaast heel streng. Zoho is zich daar als dataverwerker en verwerkingsverantwoordelijke van bewust. ‘Wij willen dat data die klanten in hun toepassingen hebben staan, binnen ons ecosysteem blijft. Dat geeft ons – en daarmee de klant – meer mogelijkheden zoals snellere responsetijden, maar ook grotere controle over wat er met hun data gebeurt,’ legt Iyengar uit.
Met alle nieuwe cookie-wetgeving en publieke discussie rondom first-party data (bijvoorbeeld in internetbrouwers) ligt er een uitdaging voor partijen als Zoho, zou je denken. Maar Zoho biedt in zijn privacy policy richting consumenten al een oplossing, benadrukt Suvish Viswanathan, Head of European Marketing bij Zoho in een blog over zero-party data.
‘Personalisatie kan bedrijven maken of breken. Enerzijds willen consumenten profiteren van de voordelen die personalisatie te bieden heeft, maar anderzijds schrikken zij instinctief terug zodra productaanbevelingen te persoonlijk worden. In tegenstelling tot zero party data, die vrijwillig door de klant is verstrekt, wordt first party data meestal afgeleid uit het gedrag van klanten zonder expliciete toestemming. Het gevaar van first-party data is dan ook dat marketingteams nietsvermoedend een gevoelige snaar bij consumenten kunnen raken.
Louter gebruikmaken van zero-party data voorkomt niet alleen imagoschade, maar helpt ook met het opbouwen van merkvertrouwen. Bedrijven die zero-party data gebruiken verkrijgen meer en betere informatie via hun directe relaties dan bedrijven die volledig afgaan op analyses van het consumentengedrag.’
Zoholics
Voor de klant die interesse heeft in de producten van Zoho, organiseert Zoho op verschillende plekken in de wereld de Zoholics; het evenement waar Zoho contact zoekt met haar klanten. Het evenement, vorig jaar september in Nederland gehouden, geeft een inkijkje in de toepassingen van Zoho en helpt de gebruiker de mogelijkheden verder te begrijpen en ontdekken. Daarnaast vertellen grote klanten van Zoho over hun samenwerkingen en ervaringen met het bedrijf.