Fietsenfabrikant PMG stroomlijnt customer care
In de fietsindustrie wordt PMG, opgericht in 1998, beschouwd als een van de marktleiders in de Benelux met fietsmerken als onder meer Popal, BSP en BirdBike. Het bedrijf werkt met meer dan 1500 dealers en levert in tien landen.
Het oude platform van PMG was meer gericht op de modesector en voldeed inmiddels niet meer. Bas Hellendoorn, hoofd e-commerce bij PMG, vertelt: 'Door de sterke groei was het een uitdaging geworden om aan alle wensen en behoeften van onze dealers te voldoen én werkprocessen van onze interne teams aan te passen'. Om hun dealers een betere ervaring te bieden en hun bedrijfsprocessen te optimaliseren, koos PMG voor Shopware 6.
In het nieuwe B2B-portaal kunnen dealers in realtime voorraden en levertijden bekijken en hebben ze toegang tot hun huidige en eerdere bestellingen. Daarnaast is het verwerken van aanvragen van dealers eenvoudiger en sneller geworden. Voorheen moesten de dealers telefonisch contact opnemen met de support om defecte en niet geleverde onderdelen te melden. Nu kunnen ze eenvoudig een ticket indienen in het portaal of indien nodig een chat starten met een support-medewerker. Al deze nieuwe functies hebben geleid tot een hogere klanttevredenheid en een toename van het aantal sessies per gebruiker met 30%.
Het nieuwe B2B-portaal is niet alleen nuttig voor de dealers. Het helpt ook de klantenservice bij hun dagelijkse taken. Omdat de dealers veel dingen zelf online via het platform kunnen doen, wordt de werklast van de klanten-support verminderd. De laatste kan zich nu concentreren op meer dringende en complexe taken.
PMG is zeer tevreden met de resultaten van het project. 'Met het nieuwe Shopware platform en de koppeling met het ERP-, customer support- en PIM-systeem hebben we zowel voor onze organisatie als voor de rijwielhandelaren veel tijd kunnen besparen en de klantenbinding kunnen versterken. We konden een B2C-ervaring creëren in een B2B-portaal', aldus Hellendoorn.