Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort op seo-optimalisatie en websiteprestatie. Dat blijkt uit de vierde Omnichannel Index 2024.
Deze index, een gezamenlijk initiatief van IMPACT Commerce en Google, biedt inzicht in de prestaties van retailers op het gebied van omnichannel klantervaringen en beoordeelt meer dan 350 retailers in Scandinavië en de Benelux op hoe vlot en geïntegreerd hun winkelervaring op alle kanalen is.
Er zijn een aantal punten waarop Nederland uitblinkt ten opzichte van de andere regio’s, zoals onder meer:
Loyaliteitsprogramma's
Nederlandse retailers tonen een sterke betrokkenheid bij loyaliteitsprogramma’s voor klanten en scoren op dit gebied boven het indexgemiddelde. Deze focus op het opbouwen van klantloyaliteit helpt bij het stimuleren van herhalingsaankopen en merkbekendheid.
Effectief gebruik van digitale marketingkanalen
Nederlandse retailers zijn meester in het gebruik van verschillende digitale marketingkanalen voor omnichannelhandel. Ze begrijpen hoe ze klanten via meerdere contactpunten kunnen bereiken en hoe ze een samenhangende merkervaring kunnen creëren.
Hoog gebruik van consumentenapps
Nederland voert de index aan in het gebruik van consumentenapps van retailers zelf, wat aangeeft dat Nederlandse retailers het belang van mobiele betrokkenheid erkennen en actief investeren in de ontwikkeling van apps om de klantervaring te verbeteren.
'Klanten die in Nederland via meerdere kanalen winkelen, kopen 2,9 keer vaker en geven 2,2 keer meer uit dan klanten die maar één kanaal gebruiken. Dit laat zien dat er enorm veel potentie is voor winkeliers als zij hun omnichannel-strategie verbeteren', concludeert Marleen Smit, director Retail bij Google.