Helft Nederlanders heeft zorgen over misbruik persoonlijke gegevens
Internet is onmisbaar voor het regelen van zaken met de overheid en commerciële bedrijven. Daarbij is er steeds meer aandacht voor de beveiliging van persoonlijke gegevens. Toch maakt nog steeds de helft van de Nederlanders zich zorgen over het mogelijke misbruik van de gegevens die zij via internet uitwisselen.
Dat geldt overigens niet alleen voor de ouderen, maar speelt onder alle generaties. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het What’s Happening Online-trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies. Een afspraak maken bij het gemeentehuis voor een nieuw paspoort, een uitkering aanvragen, een verzekering afsluiten, je meterstand doorgeven of een nieuwe smartphone kopen. Alles kan of moet je tegenwoordig regelen via internet. En Nederlanders doen dat dan ook en masse.
Bijna iedereen gebruikt (wel eens) internet voor bijvoorbeeld:
- Het kopen van producten
- Het doen van betalingen
- Het regelen van bankzaken
Dit is niet voor iedereen even makkelijk. En bovendien levert het ook risico’s op met betrekking tot de persoonlijke gegevens die je uitwisselt via internet.
Bij het online regelen van zaken heb je enige vaardigheid met internet nodig. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet altijd vanzelfsprekend is. Twee derde van de Nederlanders loopt wel eens tegen problemen aan bij het online regelen van zaken. We zien dit bij alle leeftijdsgroepen terug; bij Babyboomers wel iets sterker dan bij Generatie X. Men heeft het meeste moeite met:
- Wachtwoorden onthouden (32%)
- Contact met klantenservice via mail of chat (omdat je niet mag bellen) (28%)
- Account aanmaken en inloggen (13%)
- Biometrische beveiliging (gezichtsscan (12%) / vingerafdrukscan (12%))
- Scannen van een QR code (11%)
Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens op het internet. Dit loopt uiteen van zorgen over phishing tot zorgen over online afluisteren van microfoon en camera op de smartphone. De grootste zorgen bestaan over:
- Phishing (56%)
- Identiteitsfraude (55%)
- Misbruik van persoonlijke gegevens (52%)
- Doorverkoop van persoonlijke gegevens aan commerciële bedrijven (50%)
Onder alle generaties zijn deze zorgen aanwezig. Wel zien we dat jongeren uit Generatie Z zich duidelijk meer zorgen maken over bijvoorbeeld misbruik van persoonlijke foto’s en het afluisteren van de microfoon en camera van hun smartphone dan oudere generaties als Generatie X en Babyboomers.