Open voor professionele hulp: ABN AMRO helpt 5 keer zoveel klanten
Uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN AMRO Helpt blijkt dat 31 procent van de Nederlandse huishoudens direct in financiële problemen komt als de kosten van levensonderhoud of vaste lasten onverwacht stijgen. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens is financieel kwetsbaar.
Hoewel 77 procent van de ondervraagden aangeeft dat ze wel eens hulp kunnen gebruiken bij bank- en geldzaken, vraagt een overweldigende meerderheid hiervan (91 procent) deze hulp niet. Nederlanders vinden het nog vaak lastig om hulp te vragen en zoeken deze voornamelijk bij hun partner of familie.
Een kwart wacht zelfs zo lang mogelijk met hulp zoeken en geeft aan pas hulp te zoeken als het eigenlijk al te laat is. Volgens ABN AMRO kan vroegtijdige ondersteuning juist preventief werken en de financiële gezondheid bevorderen. 'Aarzel niet om hulp te vragen; vaak is ondersteuning dichterbij dan je denkt', vertelt Laura Wetser, directeur Financiële Gezondheid bij ABN AMRO.
Wetser benadrukt dat het belangrijk is om proactief ondersteuning te zoeken bij financiële vragen, of het nu gaat om grip krijgen op je financiën of om hulp bij het gebruik van de bank-app. 'Het is heel normaal om soms onzeker te zijn over je geldzaken, bijvoorbeeld omdat je aan een nieuwe levensfase begint waardoor je behoeften ook veranderen.'
ABN AMRO probeert daarom ook anticiperend te werken door zelf contact te zoeken met mensen die om welke reden dan ook vastlopen. 'En we zien nu al de resultaten van die aanpak: In mei klopten bijna vijf keer zoveel klanten aan met vragen over hun financiën', aldus Wetser. 'Omdat we weten dat de meeste mensen het liefst zelf online hun bankzaken regelen, helpen we hen als ze er zelf even niet uitkomen met bijvoorbeeld een persoonlijk gesprek of met behulp van online tips en tools weer vooruit.'