Tweedehands spullen vies? Ja, zegt 1 op de 5 consumenten
Zo'n 21 procent van de consumenten koopt liever geen tweedehands kleding of producten vanwege hygiëneoverwegingen. Denk bijvoorbeeld aan onprettige geuren die in artikelen zijn achtergebleven of twijfels over in hoeverre kleding goed gewassen is. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed.
Toch vindt bijna de helft van de consumenten (48%) dat kleding en artikelen die in goede staat verkeren een tweede leven verdienen. Het geven van een tweede leven aan kleding en producten wordt de laatste jaren steeds meer toegejuicht. Vijftien procent van de consumenten geeft aan de afgelopen twee jaar meer tweedehands dan nieuwe producten te hebben gekocht, terwijl negentien procent nog nooit tweedehands spullen heeft aangeschaft. Er verschijnen bovendien steeds meer winkels en platforms die recyclen, doneren of doorverkopen makkelijker maken. Vijf procent van alle ondervraagden heeft een expliciete voorkeur voor winkelen op tweedehands verkoopplatformen zoals Marktplaats, Vinted of Sellpy.
Er zijn er voor consumenten verschillende beweegredenen om tweedehands te kopen. Zo kiest 28 procent ervoor om tweedehands artikelen te kopen uit budgetoverwegingen. Ook zegt bijna een kwart (23%) tweedehands spullen aan te schaffen vanuit een duurzaamheidsoogpunt. Daarnaast koopt 11 procent liever tweedehands omdat ze de stijl van tweedehands kleding en spullen mooier vinden dan nieuw.
'We zien dat tweedehands winkelen steeds meer ingeburgerd raakt, mede door de toenemende beschikbaarheid van zowel winkels als online platforms gericht op tweedehands producten. Toch suggereren de resultaten dat er nog steeds een kloof is tussen milieubewustzijn en daadwerkelijk koopgedrag', vertelt Ewout van Rossum, Regional Director Retail Benelux bij Lightspeed. 'We zien dat het aantal premium tweedehandswinkels groeit. Deze winkels doen er juist alles aan om tweedehands artikelen toegankelijker te maken voor een breed publiek, door hun producten zorgvuldig te selecteren en een kleinere, beter gesorteerde collectie aan te bieden. En niet alleen tweedehandswinkels, maar ook een veel bredere groep retailers kan met duurzame initiatieven zoals inruilacties en recyclingpunten bewuster consumentengedrag bevorderen. Daarmee verbeteren ze hun imago én hun omzet, doordat ze nieuwe, milieubewuste klanten aantrekken.'