Veel internetproviders overtreden wet door alleen telefonische opzeggingen toe te staan

Veel internetproviders overtreden wet door alleen telefonische opzeggingen toe te staan
  • 21 oktober 2024
  • Kel Koenen

Het opzeggen van een internetabonnement blijkt bij veel providers een ingewikkelde en tijdrovende klus. In een artikel op NU.nl blijkt dat zes van de vijftien onderzochte internetproviders de wet overtreden door alleen telefonisch opzeggen mogelijk te maken. Dit terwijl de wet voorschrijft dat een abonnement op dezelfde manier moet kunnen worden opgezegd als het is afgesloten.

Hoewel de meeste providers klanten online in staat stellen om hun abonnement aan te passen, zoals het wijzigen van internetsnelheid of het toevoegen van tv-pakketten, is het online opzeggen bij geen enkele van de vijftien onderzochte providers mogelijk. Onder de providers die uitsluitend telefonisch opzeggen toestaan, valt onder andere Odido, die echter aangeeft binnenkort een online opzeggingsoptie aan te bieden.

Veel internetproviders verbergen bovendien de opzeginformatie diep op hun website, waardoor klanten meerdere stappen moeten doorlopen voordat ze de optie tot opzeggen vinden. Daarbij worden klanten vaak geconfronteerd met lange wachttijden aan de telefoon en pogingen van klantenservicemedewerkers om hen met kortingen of oplossingen te overtuigen om hun contract te verlengen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat een opzegging per mail rechtsgeldig is als het contract online is aangegaan, ongeacht of de provider deze optie duidelijk communiceert. Het bewaren van een verzonden opzegmail en de bijbehorende ontvangstbevestiging is hierbij van groot belang.

Bij Delta, Caiway, Freedom Internet, Jonaz, SKP en SKV kunnen klanten hun abonnement op dezelfde manier opzeggen als ze het zijn aangegaan. Bij KPN en Ziggo is online opzeggen ook mogelijk, maar deze optie is lastig te vinden op hun websites.

Bron: NU.nl

comments powered by Disqus