New10: van start-up naar scale-up

New10: van start-up naar scale-up
  • 28 mei 2018

[Branded content] In september 2017 startte New10 - geïnitieerd door ABN AMRO - als online verstrekker van zakelijke leningen van € 20.000 tot € 1 miljoen. Doelstelling was een nieuwe norm in zakelijk lenen aan het MKB te stellen door snelheid, duidelijkheid en gemak te bieden. Dat lukt in hoog tempo: door de krachtige combinatie van de kennis van ABN AMRO achter zich, de wendbaarheid van een eigen hypermoderne organisatie en slimme technologische systemen, wist New10 in nog geen half jaar tijd de stap te maken van start-up naar scale-up.

“De economische groei is één van de belangrijkste redenen voor ondernemers in het MKB - dat zijn er zo’n 325.000 in Nederland - om te willen lenen. Om een nieuwe vestiging te kunnen openen, bijvoorbeeld, of om te investeren in materialen en machines”, zegt Jaap Boersma, CTO bij New10. “Kleine ondernemers hebben een duidelijk beeld van de manier waarop ze daarvoor een lening willen afsluiten: simpel, snel en duidelijk. Traditionele aanbieders zijn daar niet goed op ingericht; het traject van de lening kan soms wel wekenlang duren. New10 biedt hiervoor een oplossing: de ondernemer kan bij ons digitaal binnen een kwartier ontdekken of hij kan lenen, hoeveel en tegen welk rentepercentage. Onze doelstelling voor het eerste jaar was om enkele tientallen leningen te verstrekken, maar zeven maanden na de start van New10 zien we al veel interesse van ondernemers. 3500 ondernemers hebben zich in de afgelopen periode bij New10 geregistreerd en meer dan 100 aanvragen zijn reeds uitgekeerd. Het MKB wil duidelijk vooruit en daarbij kan New10 ze helpen.”

Hoe het werkt
New10 stelt natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan de aanvrager van een zakelijke lening: de BV, eenmanszaak of VOF moet minimaal 15 maanden geregistreerd staan bij de Nederlandse Kamer van koophandel, over een positief eigen vermogen beschikken, een omzet realiseren van minimaal een ton per jaar en haar bankzaken regelen bij een Nederlandse bank, zoals ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS of Knab. Het is niet nodig om te veranderen van huisbank. Wie aan deze voorwaarden voldoet kan het aanbod van New10 laten berekenen op basis van de door een accountant of administratiekantoor opgestelde definitieve jaarrekeningen van de afgelopen twee jaar en af- en bijschrijvingen van de zakelijke rekening over de afgelopen vijftien maanden. “Een gezonde onderneming beschikt over deze overzichten, het uploaden duurt een kwartiertje”, zegt Boersma. “Als ondernemer weet je nu zeker dat je kan lenen. De aanvraag completeren kan dezelfde werkdag, door het toevoegen van de meest recente versie van de statuten en eventueel aanvullende informatie, zoals een offerte van de leverancier in het geval de lening wordt aangewend voor de aanschaf van machines, inventaris of voertuigen. Overigens ondersteunt New10 ook financieren van groei en uitbreiding, zeker de helft van de aanvragen kent dit als leningsdoel. New10 gaat vervolgens aan de slag met de beoordeling; hiervoor wordt de door de aanvrager beschikbaar gestelde informatie gekoppeld aan geautomatiseerd verzamelde data van publieke bronnen zoals Kamer van Koophandel en het BKR, én aan een klein deel handmatig vergaarde gegevens – dit is nodig om de details van de bedrijfsvoering in kaart te brengen. Is de beoordeling van New10 positief, dan ontvangt de ondernemer het contract om deze te ondertekenen. Zelfs dat gaat digitaal middels een elektronische handtekening. De aanvrager bepaalt zelf wanneer hij het leenbedrag ontvangt van New10, dit kan al vanaf de eerstvolgende werkdag. Boersma licht toe wat er na de uitbetaling gebeurt: “We vragen onze klanten om elk kwartaal financiële gegevens te uploaden in My New10, zo kunnen we de financiële gezondheid van de onderneming monitoren.”

Soepele, snelle processen
Om alle processen zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen, maakt New10 naast de expertise van ABN AMRO gebruik van oplossingen van Salesforce. Boersma: “Om te kunnen excelleren in zowel klantvriendelijkheid als lening, moet de techniek achter de zogenaamde customer journey goed zijn ingericht. Het eerste contactmoment vindt plaats in de Salesforce Sales Cloud oplossing: hier worden alle gegevens verzameld. De Salesforce Service Cloud oplossing wordt onder meer ingezet als een klant er zelf niet goed uitkomt omdat er sprake is van bijvoorbeeld verschillende BV’s of meerdere bankrekeningen. Het customer-serviceteam kan hierin actief de klant ondersteunen via telefoon, e-mail of chat. Bij New10 vinden we het niet meer dan normaal dat onze deskundigen daarvoor van maandag tot en met zaterdag van acht uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds bereikbaar zijn. Immers, onze klanten zijn ondernemers en dat doe je niet alleen tijdens kantooruren. Juist doordat de verschillende onderdelen slim aan elkaar zijn gekoppeld, werkt alles snel en goed.”

Elke dag gaan voor een 10
Nu de Sales- en Service Cloud omgevingen van Salesforce goed draaien, is New10 in gesprek met Salesforce om ook de marketingoplossing in te gaan zetten. Boersma licht toe waarvoor de functionaliteit zal worden gebruikt: “We willen onze communicatie steeds persoonlijker en relevanter maken. In de nieuwsbrieven voor bestaande klanten, maar ook voor prospects. Het productportfolio van New10 groeit daarnaast snel, binnen afzienbare tijd willen we bijvoorbeeld ook flexibele leningen kunnen verstrekken. We willen ondernemers snel en helder kunnen informeren over de nieuwe mogelijkheden en Salesforce Marketing- Cloud lijkt daarvoor goed geschikt. Daarnaast kunnen we ondernemers op basis van hun interesses hiermee naar de juiste informatie en producten leiden. We richten ons op ondernemers die elke dag een tien willen scoren bij hun klanten. Deze thema’s hebben ook betrekking op onszelf, het is waar we bij New10 elke dag voor gaan.”

Meer informatie over de oplossingen van Salesforce staat op www.salesforce.com/nl. Hier vind je ook andere inspirerende verhalen uit de praktijk.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link