BrainFirst #26 – Oxytocine aanmaken
Weten wat er in andermans bovenkamer omgaat, dat willen we allemaal wel. Immers, dan weet je ook iemands beweegredenen en kun je daar vervolgens op inspelen. Hoe utopisch het doorgronden van de psyche van de mens wellicht ook klinkt, er zijn wel degelijk ‘slimmigheidjes’ toe te passen. Om meer inzicht te krijgen in de werking van het brein in relatie tot (klant)gedrag, verzorgen verschillende neuro-experts op deze plek een minicollege. Ditmaal de hersenspinsels van Ayca Szapora, neurowetenschapper en bedrijfskundige.
'Het doel van iedere organisatie is het oplossen van het probleem van de klant. Daar heb je medewerkers voor nodig die niet alleen inlevingsvermogen bezitten, maar ook verbeeldingskracht hebben en vindingrijk zijn. De klantvraag verandert constant, en die medewerker moet steeds meedenken en vanuit het standpunt van de klant redeneren. Creativiteit is hierin essentieel. Bedrijven focussen zich op productiviteit, maar creativiteit is het product van je onbewuste. Hoe kun je dat beïnvloeden?
Een essentieel ingrediënt van creativiteit is mentale ontspanning. Mentale spanning veroorzaakt (vaak onbewust) ruis in je hoofd. Het oudste deel van het brein, het reptielenbrein, is hier verantwoordelijk voor. Dit deel gaat over jouw voortbestaan en scant iedere omgeving voor mogelijk gevaar en bedreiging. Zodra je je ergens niet veilig voelt, staat het reptielenbrein in een noodstand, wat zorgt voor welbekende fight, flight of freeze-reacties. Dat vergt enorm veel capaciteit, waardoor er minder ruimte is voor cognitieve functies (ofwel: denkvermogen) en capaciteit om klantproblemen op te lossen. Deze
spanningssituatie is het tegenovergestelde van wat het brein nodig heeft voor creativiteit.
Je kunt heel hard werken om een antwoord te vinden, maar creativiteit betekent ook het zien van verbanden tussen zaken die niet voor de hand liggend zijn. Je kunt eigenlijk vrijwel garanderen dat je niet aan de klantvraag kunt voldoen als je alleen spanning en angst hebt op de werkvloer. Mensen die zich niet veilig voelen, denken niet vrij en nemen ook geen risico’s.
Persoonlijk contact triggert de aanmaak van oxytocine
Het is essentieel voor een organisatie om vertrouwen te verdienen van de medewerker, zodat deze een veilig gevoel krijgt. Mensen die we leuk en sympathiek vinden, vertrouwen we meer. Persoonlijk contact triggert de aanmaak van oxytocine: het knuffelhormoon dat het vertrouwen verhoogt. Zodra leiders en managers meer persoonlijke verbinding maken door bijvoorbeeld te bellen in plaats van te mailen, komt er oxytocine vrij. Dat zorgt ervoor dat we ons gehoord voelen. Door écht oprecht te luisteren komt er bij de ander een andere hormoonverhouding in het brein, waardoor diegene zich ontspannen en veiliger voelt. Het vertrouwen van de medewerker schiet omhoog, waardoor hij creatiever en intrinsiek gemotiveerd zal zijn.
Stel jezelf als leider kwetsbaar op. Verberg je zwaktes niet; we hebben een radar voor mensen die moeite doen zich groter te laten lijken. Maak persoonlijk contact! Wanneer je zorgt voor werkgeversvertrouwen, krijg je een cultuuromslag waarin mensen zich veilig voelen. Uiteindelijk is de klant dán het gelukkigst.'
Lees ook de BrainFirst-editie met Tim Zuidgeest, mede-oprichter Unravel Neuromarketing Research, over neuro-onderzoek.