RobotFirst #32: Datagedreven of overdreven?
‘Wat het hedendaagse bedrijfsleven lijkt te binden zijn de universele datagedreven ambities. Ieder zichzelf respecterend bedrijf lijkt ze te hebben of verkoopt diensten die andere bedrijven moeten helpen deze droom te realiseren. De heersende mening is tenslotte dat resultaten uitsluitend optimaal kunnen zijn, als er een datagedreven proces aan vooraf is gegaan!
Datagedreven beslissingen zijn in de regel keuzes die gemaakt worden zonder menselijke tussenkomst. Het efficiëntievoordeel daarvan lijkt op het eerste gezicht evident. Des te opmerkelijker is dat het gros van de datagedreven toepassingen die we kennen slechts over bijzaken lijken te beslissen, met minimale risico’s. Het volgende nummer op Spotify, een geautomatiseerd verlichtingssysteem, een gepersonaliseerde content-feed: is dat nou het datagedreven ambitieniveau? Zodra de impact van een foute keuze groeit, neemt het enthousiasme om die keuze te automatiseren af. Ga maar na: zou jij een bot vertrouwen om al je berichten te laten beantwoorden? Of de diagnose van een dokters-algoritme zonder twijfel ter harte nemen? In tegenstelling tot wat sommige organisaties denken: volledige automatisering is maar in zeldzame gevallen ook echt het einddoel, als puntje bij paaltje komt.
Wanneer je erover nadenkt zijn er ook maar weinig voorbeelden van systemen of afdelingen die volledig door een robot worden aangestuurd, of waar de keuzes van algoritmes directe impact hebben op de bottom line. En als die datagedreven ambities reëel zouden zijn, waarom bestaan er dan bijvoorbeeld nog steeds klantenservicemedewerkers, of HR-afdelingen in elke organisatie? De technologie is er klaar voor. Op basis van wat er technologisch mogelijk is zou je ook hier verwachten dat er meer voorbeelden waren van organisaties die inmiddels volledig gebruik maken van chatbots of spraakassistenten, toch? De data-behoefte binnen een organisatie ligt vaak helemaal niet bij autonomie: knopen doorhakken is geen probleem. Organisaties zijn op zoek naar manieren om beter onderbouwde, op feiten gestoelde beslissingen te kunnen nemen. De uitdaging zit hem in het verkrijgen van een volledige, relevante context waarbinnen gekozen moet worden. Data kunnen daar een onbetwist grote rol in spelen. Maar data alleen maken van geen enkel product een succes. Daarvoor is ook de juiste technologie vereist, die de juiste mensen van de juiste informatie voorzien, zodat zij de juiste keuzes kunnen maken. Die keuzes zijn dus niet datagedreven, maar data-informed.
Volgens mij wordt het daarom hoog tijd om een aantal doelstellingen stevig te herzien. Zijn die wel zo ‘datagedreven’, of is dat toch wat ‘overdreven’? Waarschijnlijk is het realistischer een ‘data-informed ambitie’ na te gaan streven. Dat zorgt voor effectievere inzet van middelen, en data-trajecten die sneller van meerwaarde zijn, terwijl er minder geld aan wordt uitgegeven.’
Tekst: Patrick Klink, oprichter en ceo van ONBRDNG.
- data driven
- customer experience
- chatbot
- tech
- ONBRDNG
- data
- spraaktechnologie
- automatisering
- klantdata
- ambitie
- datagedreven
- systemen