Transparantie gewenst? Klant aan het werk!

Transparantie gewenst? Klant aan het werk!
  • 19 april 2021
  • Peter van Woensel Kooy

'Ook de customer moet aan de bak. Hij of zij wordt onderdeel van het circulaire proces en vormt een belangrijk onderdeel voor de circulaire economie', zegt Jan Merckx, innovatiemanager duurzaamheid bij GS1 Nederland. McKinsey heeft voor GS1 een onderzoek gedaan naar hoe je de consumentenervaring kunt verbeteren met data.

'Niet alleen overheden en Ngo’s eisen transparantie, ook de consument. Consumenten willen nu eenmaal weten wie hun product heeft gemaakt, of die op een sociale manier is gedaan en welke materialen zijn gebruikt. Ze zijn op zoek naar de authenticiteit van de ‘brand’, het merk dat erachter zit. En ze lijken steeds meer belang te hechten aan een duurzame levensstijl en minder georiënteerd te zijn op bezit. Meer en meer consumenten zijn zich bewust van het belang van duurzame producten en willen hiervoor betalen', aldus Merckx op basis van de McKinsey-insights en gesprekken met opdrachtgevers.


Frits van den Bos

Duurzaamheidsrevolutie zal digitaliseringsrevolutie snel opvolgen
'Het belang van digitalisering is tijdens de coronacrisis nog eens extra duidelijk geworden. We staan aan het begin van de digitaliseringsrevolutie', vertelt zijn collega Frits van den Bos, innovatiemanager online retail en digitalisering GS1 Nederland. 'Natuurlijk, sommige bedrijven zijn al een eind op weg en we zien frontrunners als Amazon, Facebook, Google, Alibaba die de toon zetten. Het omarmen van de digitale mogelijkheden biedt enorme kansen voor bedrijven.'

Het begin van de digitaliseringsrevolutie
Merckx: 'Dat er nog veel veranderingen gaan komen, daar ben ik van overtuigd. De digitale transformatie neemt snel aan belangstelling toe en staat hoog op de agenda in de directiekamers. Het is ook cruciaal voor het businesssucces op de lange termijn. Bedrijven doen er verstandig aan daarin de duurzaamheidsagenda in mee te nemen. Want die duurzaamheidrevolutie zal snel volgen.'


Jan Merckx

Meegaan in de digitale vloedgolf
In de digitaliseringsslag gaat het erom hoe we de fysieke en digitale wereld samenbrengen. 'Consumenten zoeken steeds vaker naar productinformatie, in de winkel en online', aldus Van den Bos. 'Daarbij verwachten die consumenten dat ze 24/7 geholpen worden. Zo niet, dan zitten ze met één muisklik bij de concurrent.' Om weloverwogen aankoopbeslissingen te kunnen nemen verwacht die consument dus meer en betere productinformatie:

* 80 procent van de consumenten gebruikt mobiele apparaten om informatie, beoordelingen en prijzen te zoeken voordat ze een aankoop doen.
* 65 procent van de consumenten doet onderzoek online voordat ze een voet in een winkel zetten.
* Reviews spelen in toenemende mate een rol van betekenis in het oriëntatie- en keuzeproces. 3/4 van de consumenten gebruikt wel eens reviews bij de aanschaf van producten.

'Het mooie is dat je je verpakking nu slim kunt maken als je deze door het scannen van de barcode met je smartphone verbinding kan laten maken met informatie die beschikbaar is over het product op het internet. Dit noemen we GS1 Digital Link. Je maakt dan de identificatie van een product online even betrouwbaar, uniek en uniform als bij het scannen in de winkel. Het maakt van de barcode een krachtig communicatiekanaal.' 

Duurzame stroomversnelling
Ook het omvormen van de huidige economie – gebaseerd op groei, kopen en wegwerpen – naar een circulaire economie is een enorme transitie. Om de keten circulair te maken om het milieu minder te belasten zijn twee factoren cruciaal: samenwerken en informatie delen. 'Digitaal transformeren en het streven naar een efficiënte, duurzame, transparante en dus circulaire keten is voor steeds meer bedrijven geen keuze, maar een noodzaak', zegt Merckx. 'We moeten wel. Europa jaagt met haar Green Deal nationale overheden aan om de doelen in 2030 en vervolgens 2050 te halen. Ook de customer moet aan de bak. Hij of zij wordt onderdeel van het circulaire proces, een vormt een belangrijk onderdeel voor de circulaire economie. Hij of zij is niet enkel en alleen de vragende partij voor data, maar zal zelf ook informatie moeten geven. De customer wordt namelijk gebruiker van een product, en wanneer dit product terug in de keten wordt gebracht is deze informatie heel belangrijk om een waardevol hergebruik te verzekeren.'

Data laten stromen
'Data is sleutel naar circulaire economie. Dan gaat het om het kunnen en willen delen van informatie en dat vraagt om standaardisatie, transparantie en deelbaarheid van informatie. Je moet van elkaar weten over welk product je het hebt, uit welke batch het komt of misschien ook om welk specifiek exemplaar het gaat. Al deze informatie breng je samen in een productpaspoort en hou je up-to-date zolang het product gebruikt wordt', vult Frits van den Bos aan.

Wie digitaal bewapend is, geeft zichzelf de beste kansen
Digitaliseren draait volgens de heren dus vooral om real-time betrouwbare data laten stromen. En hoe meer je de keten verlengt, hoe meer je kunt werken naar een digitaal duurzaam businessmodel. Bedrijven doen er goed aan om te kijken op welk vlak zij winst in efficiëntie, productiviteit, klantgerichtheid en samenwerking kunnen boeken.

Wie digitaal bewapend is, geeft zichzelf de beste kansen. Alles begint met de juiste identificatie van producten en diensten. Daar kun je dan weer allerlei data aan gaan koppelen. Maar hou de technologische mogelijkheden goed in de gaten. Want die groeien razendsnel, stelt GS1 Nederland.

(PvWK)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link