De laatste meters: niet op deurmat, maar in pakketkluis
De deur gaat open en daar ligt het pakket. Veilig vergrendeld achter een code. De zogenoemde ‘pakketkluizen’ zijn in opmars en er ontstaan interessante samenwerkingen tussen bekende supermarktketens en vervoerders. Albert Heijn slaat de handen ineen met Budbee, PLUS werkt samen met Instabox en Jumbo trapte al eerder af met PostNL. Wint deze vorm van bezorging uiteindelijk het hart van de consument, wat zijn de voordelen binnen de last mile en kent deze bezorgoptie ook uitdagingen?
Consumenten omarmen zelfservice. De zelfscans bij supermarkten en modeketens blijken om die reden een hit te zijn: consumenten hebben het heft letterlijk in eigen hand. Zo werkt het met het bezorgen en retourneren van bestellingen ook. Consumenten willen er niet voor hoeven thuisblijven of lang in de rij moeten staan. Pakketkluizen zoals die met de samenwerking van Budbee met Albert Heijn en bol.com dragen bij aan duurzamere laatste meters en geven de consument de flexibiliteit om hun tijd zelf in te richten.
Pakketautomaten als laatste meters
Voor 2 op de 3 Nederlandse consumenten (65%) is flexibele levering, zoals same-day delivery of bezorging bij een afhaalpunt, zeer belangrijk bij het plaatsen van online bestellingen. Daarnaast geeft de helft van de consumenten (49%) aan de tijd van bezorging nog te willen kunnen aanpassen - zelfs na de verzending. Een logische verklaring hiervoor is het niet thuis zijn binnen het tijdvak van levering. Voor pakketbezorgers is er niks vervelender dan voor een dichte deur staan en voor een consument is het ook onprettig wanneer het pakket geleverd wordt op een tijdstip waarbij van te voren bekend is dat niemand thuis is. Pakketkluizen hebben altijd een eerste aflevergarantie van 100 procent.
Instabox is een mooi voorbeeld van onbemande afhaalpunten waar pakketten kunnen worden afgehaald en bezorgd. Zij werken onder andere samen met speciaalzaken, avondwinkels en Basic-Fit vestigingen door heel Nederland. Een ander voorbeeld is Click & Collect van Budbee Box. Dit is een op maat gemaakte oplossing voor retailers om een in-store wand met pakketkluizen te kunnen aanbieden. Het zijn interessante manieren om efficiënter om te gaan met balies, zonder dat er lange rijen ontstaan van mensen die bestellingen komen verzenden of ophalen. Om nog maar te zwijgen over de bergen pakketten die vaak zichtbaar zijn.
Neem een kluis op in de checkout
De drukste periode van het jaar is nog niet begonnen en toch ligt de e-commerce markt al lichtelijk onder vuur. Er is een hoop gaande: hoge brandstofprijzen, hoge inflatie, lage koopkracht en personeelstekorten bij vervoerders en warehouses. Het is goed om nu alvast na te denken over het spreiden van pakketvolumes en zoveel mogelijk flexibele bezorgopties op een rijtje te zetten. Uit recent onderzoek* blijkt dat de meerderheid van de consumenten (52%) liever voor een levering bij een afhaalpunt kiest, als ze van te voren weten niet thuis te zijn.
Als retailer kun je ervoor kiezen om samen te werken met één vervoerder, die onder andere pakketkluizen als bezorgoptie aanbiedt, zoals Budbee of DHL. Deze partijen leveren via pakketkluizen, servicepunten of levering aan huis. Je kunt ook kiezen voor een mix aan vervoerders, waarbij je kiest voor Instabox als partij voor pakketkluizen, Budbee voor avondlevering en PostNL voor alle standaard bestellingen. Op die manier kun je experimenteren in de checkout met diverse bezorgopties en via welke vervoerders je deze opties aanbiedt. Welke vervoerders is het meest geschikt en voldoet aan de verwachtingen.
Pakketkluizen als optie opnemen in de checkout levert genoeg voordelen op:
- Gemak van bezorgen en retouren in één Het is vast erg herkenbaar: het ene pakket ligt alweer klaar om teruggestuurd te worden en de volgende komt alweer binnen. Het voordeel van een pakketkluis is dat het retourneren en afhalen van pakketten in één rit kan worden gecombineerd. Wanneer je dan ook gelijk de wekelijkse boodschappen haalt, kan alles gecombineerd worden. Bespaar jezelf en de pakketbezorger een onnodig ritje en logistieke kosten in de laatste meters.
- Duurzaamheid in de laatste meters (brandstofprijzen) De hoge brandstofprijzen zijn niemand ontgaan. Het is dan ook ongunstiger dan ooit te voren - niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee - om met een bestelbusje bij iedere voordeur te stoppen om een pakket af te leveren. Bovendien werken vervoerders die de last mile duurzamer willen maken, vaak met fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen om de bezorging aan pakketkluizen op die manier te verantwoorden.
- Levering op zondagen en avonden Doorgaans leveren pakketbezorgers niet op zondagen. Wanneer je als consument op zaterdag niet thuis bent om je bestelling te ontvangen, kun je deze laten bezorgen bij een supermarkt met pakketkluis en deze op zondag ophalen. Supermarkten zijn over het algemeen op zondag gewoon geopend. Dit geldt ook voor leveringen in de avond. Pakketkluizen zijn 24/7 toegankelijk. Ga langs, wanneer het uit komt.
- Op- en afschalen tijdens wisselende volumes Ontzorg de pakketbezorger een beetje in periodes dat de pakketvolumes hoog zijn en laat pakketten bezorgen bij een pakketpunt met kluizen. In deze wanden kunnen vaak 25 tot 250 pakketten worden afgeleverd, afhankelijk van het formaat: kleine tot grote pakketten. Eén koerier kan tientallen tot honderden bestellingen in een keer bezorgen; dat levert een hoop tijdwinst op.
Tijd is nog steeds geld
Naast alle voordelen zijn er ook uitdagingen binnen deze vorm van bezorging. Het aanschaffen van een pakketkluis is duur. Het is nou eenmaal een ingewikkeld en technologisch systeem en daarom kan het alleen slagen als er genoeg gebruik van wordt gemaakt door de consument. Het beste scenario is dan ook om iedere kluis meerdere malen per dag te kunnen gebruiken. Dat zou betekenen dat consumenten hun pakket binnen een paar uur, na levering bij de pakketkluis, moeten komen ophalen. Zit de consument daarop te wachten? Als consumenten twee of drie dagen wachten met het ophalen van hun bestelling en de pakketkluis ‘onnodig’ vol laat zitten, is het financieel niet aantrekkelijk om pakketkluizen aan te schaffen.
Samengevat: pakketkluizen zijn een goede oplossing, om het aantal bezorgbusjes in woonwijken terug te dringen en piekvolumes op te vangen. Het is een duurzamere invulling van de laatste meters binnen de logistiek en speelt het gemak waar de consument naar verlangd in de voeten. Echter moeten consumenten ook leren omgaan met de beste vorm van gebruik van pakketkluizen en niet dagen lang wachten met het ophalen van een bestelling.
Sabi Tolou
CCO & Co-founder Sendcloud
*Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2022 in samenwerking met onderzoeksbureau Pollfish en 1.000 Nederlandse respondenten hebben deelgenomen aan deze vragenlijst