Naar een omnichannel klantbenadering

Naar een omnichannel klantbenadering
  • 19 mei 2023
  • Gastauteur

Snel, responsief, veilig en gemakkelijk in gebruik. Dat zijn de toverwoorden voor een goede website vanuit het perspectief van de gebruiker.

Tegelijkertijd zorgen consistente branding, gebruiksgemak en kostenefficiëntie voor de grootste uitdagingen en maken een websitelandschap vaak complex. Een composable digital experience platform op basis van MACH architectuur en een krachtig design systeem biedt hiervoor de uitkomst. Een composable digital experience platform is een oplossing om de behoeften van gebruiker en beheerder op elkaar aan te laten sluiten. Iets waar de gebruiker uiteindelijk alleen maar baat bij heeft. Bij een consistente merkbeleving weet de gebruiker exact wat hij/zij kan verwachten, ongeacht het kanaal. Daarnaast wordt het eenvoudiger om de websites aan te passen naar de gebruikersbehoeften, vaak met maar één druk op de knop.

Gecentraliseerd
Vanuit de klant denken is een ding, de transitie doorvoeren naar de ideale benadering is een tweede. Damen Shipyards Group is een mooi voorbeeld hoe een complex websitelandschap, met de juiste partners is om te zetten naar een gecentraliseerd platform. Het Nederlandse bedrijf dat al meer dan 90 jaar actief is in de scheepsbouw, beheerde meer dan losse 70 websites. Alle websites vertegenwoordigden hun merk, maar werden allemaal los van elkaar beheerd. Met als resultaat: hoge kosten voor onderhoud en hosting en geen eenduidige branding. De noodzaak groeide om alle websites in een omgeving te centraliseren en een volledige digitale transitie naar een omnichannel klantbenadering te ondergaan.

Kloof
Damen Shipyards schakelde hun lange termijnpartner iquality in voor het omzetten van hun bestaande websitelandschap naar een modern composable ‘One Damen’ platform. De belangrijkste doelstelling van het nieuwe platform was dat het een immersieve digitale klantervaring zou gaan creëren. Door te kiezen voor een ‘API-first architectuur’ is het mogelijk een platform op te bouwen met best-of-breed componenten. CMS-pionier Storyblok, lid van de MACH alliantie, heeft een centrale rol binnen het nieuwe platform. Met een zogenaamde ‘plug and play’ is het nieuwe platform daarnaast schaalbaar en toekomstbestendig. Als er onderdelen vervangen of toegevoegd moeten worden, hoeft niet het hele platform op de schop.

Klantenportaal
Naast de consolidatie van 70 website binnen één platform, is ook gekozen voor een apart platform voor het klanten portaal en een eigen digitale omgeving voor de yachting divisie. Storyblok biedt hier optimale flexibiliteit om dit allemaal te organiseren binnen één en dezelfde omgeving. Zo is er gekozen om aparte, zogenaamde spaces, te definieren binnen Storyblok voor de services divisie (klantenportaal) en yachting. Binnen deze divisie zijn aparte sites geimplementeerd door deze te scheiden middels een mappenstructuur, waarbij iedere site een aparte hoofdmap heeft. Voor contentmakers is het creëren en publiceren van content makkelijker via de best-of-breed oplossing van Storyblok. Met de unieke component-gebaseerde aanpak is content eenvoudig te hergebruiken. Wanneer content op één plek is veranderd, worden de aanpassingen automatisch doorgevoerd op andere pagina’s. De krachtige Visual Editor maakt mogelijk om vanuit de Storyblok omgeving direct het visuale resultaat te zien van content aanpassingen. Het resultaat is een intuïtieve interface, die eenvoudig in gebruik is. Daarnaast is de structuur van de content coherent, waardoor de overstap van de test- naar de productieomgeving gemakkelijk was.

Oog
Sterke visuele content kan op een site als die van Damen uiteraard niet ontbreken. Een van de onderdelen van de yachting website is dan ook het portfolio, dat speciaal is ontworpen om Damens luxe Amels jachten te presenteren. Het luxueuze van de schepen wordt benadrukt door middel van video scrolling, een volledig geanimeerde video. Hierbij is gebruik gemaakt van honderden beelden die worden geladen om de vloeiende, pixel-perfecte overgang te creëren. Dit is gedaan zonder dat het de prestaties en ervaringen van de pagina beïnvloedt.

Upgrades
De succesvolle digitale transitie van de vele losse websites naar het nieuwe composable digitale experience platform van Damen Shipyards werpt zijn vruchten af. Zo is gebleken dat er al 75% aan hostingkosten is bespaard. Een budget dat nu geïnvesteerd kan worden in het toevoegen van waarde voor klanten in plaats van technische upgrades van de websites. Daarnaast creëert het nieuwe platform een volledig immersieve digitale ervaring voor klanten en stelt het Damen in staat om per doelgroep een verschillende ervaringen te creëren. Dit maakt de digitale transitie van het ooit complexe websitelandschap naar een multi-site structuur een win voor zowel klant als Damen.

Ronald Nieuwenhuis
Team Lead & Digital Experience Architect bij iquality

comments powered by Disqus