Revolutie in klantreis tijdens decemberinkopen

Revolutie in klantreis tijdens decemberinkopen
  • 8 november 2023
  • Gastauteur

Met de feestdagen in aantocht navigeren Nederlandse consumenten door economische onzekerheden, gesteund door AI, die hen gidst van bewustwording tot aankoop, ondanks een traditioneel koopgedrag.

Holiday Season nadert en ondanks de economische onzekerheid verwachten we dat Nederlanders in aanloop naar deze periode nog steeds aankopen doen. In 2022 kocht 78% van de shoppers in ons land meer cadeaus voor de feestdagen dan voorgaande jaren, zo blijkt uit recent onderzoek door Google en Ipsos. Het is daarom voor ondernemers belangrijk om hun doelgroep(en) op tijd en op de juiste manier te benaderen.

Inspiratie
Voor velen zijn de feestinkopen namelijk al begonnen: 27% van de Nederlandse shoppers start met hun inkopen in september. In aanloop naar de decembermaand zoeken ze naar aantrekkelijke aanbiedingen, spreiden ze hun uitgaven en vermijden de drukte. Daarbij zoeken ze naar inspiratie om betekenisvolle en praktische cadeaus te vinden. Iedere shopper bevindt zich ergens anders in de customer journey, wat het moeilijk maakt voor bedrijven om op het juiste moment en op de juiste manier zichtbaar te zijn. Maar, kunstmatige intelligentie (AI) kan ondernemers hiermee helpen.

Door economische onzekerheid zijn consumenten bereid meer tijd te besteden aan onderzoek voordat ze overgaan tot een aankoop. Ze willen overtuigd zijn van hun besluit. Om deze shoppers voor jouw product of merk te winnen is een online multichannel benadering voor bedrijven van onschatbare waarde, want die ‘single channel shopper’ is aan het uitsterven.

Nieuwe tools
Zo'n 57% van de mensen zegt dat ze online onderzoek doen voordat ze overgaan tot aankoop, voor millennials is dit zelfs 83%. 44% zegt dat ze voor hun laatste aankoop een zoekmachine hebben gebruikt om zich te oriënteren en 40% gebruikt hiervoor online video. Een derde van de Nederlanders heeft in de afgelopen zes maanden nieuwe tools en technologieën gebruikt in hun zoektocht naar inspiratie over een product. Hier zitten ook hele nieuwe technologieën bij die bijvoorbeeld AI-gedreven zijn zoals “short form video's” op YouTube Shorts,  Virtual Reality en Augmented Reality.

Het aantal mensen dat deze technologieën gebruikt zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen. Een tool die goed op deze trend inspeelt is Google Lens. Met Google Lens kan je een foto maken van product, bijvoorbeeld van die mooie kerstoutfit die je voorbij zag komen en vervolgens krijg je direct zoekresultaten van de desbetreffende items zodat je ze meteen kunt shoppen. Bovendien kan je eenvoudig additionele opdrachten aan je zoekopdracht toevoegen, bijvoorbeeld een andere kleur of print. Dit is niet alleen interessant voor shoppers, maar deze AI-tool helpt adverteerders ook om hun advertenties meer tot leven te brengen. 

AI first
AI is het gesprek van de dag door de opkomst van taalmodellen zoals Bard. Toch is AI niet nieuw, Google is al sinds 2016 een AI-first bedrijf. Bijna 80% van onze adverteerders gebruikt al een AI-gedreven advertentieproduct in Google Zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat AI de retail-omgeving zoals wij die nu kennen zal transformeren. Wij zien de komst van AI als de derde grote ‘shift’ na de komst van internet en mobiele telefonie.

Uit recent onderzoek van McKinsey blijkt dat 70% van de bedrijven die AI hebben geïntegreerd, aanzienlijke omzetgroei heeft ervaren, en 28% van hen heeft kunnen besparen op kosten. Ik zie AI als een business multiplier doordat de technologie de juiste promotie en boodschap op het juiste moment in de customer journey aanbiedt. Dit kan op zeer grote schaal. Ook kan AI je helpen met het creeëren van een advertentie door tekst en afbeeldingen te genereren op een manier die past bij jouw merk identity... AI kan dus, naast een business multiplier, ook een creative multiplier zijn.

Conversies
Een bewezen voorbeeld van een AI-integratie in ons Google Ads-portfolio is de Performance Max-oplossing. Het helpt adverteerders onbenutte mogelijkheden te vinden in Google Zoeken, YouTube, Display, Discover, Gmail en Maps. En AI helpt om creatief na te denken door headlines en beschrijvingen voor zoekadvertenties te genereren. Adverteerders die Performance Max gebruiken zien gemiddeld een stijging van 18% in conversies tegen vergelijkbare kosten per actie. Als je deze tijd geen gebruik maakt van AI, al is het een test op kleine schaal, dan weet je één ding zeker. Je geeft je concurrenten een voorsprong. Zeker in tijden waarin de behoefte van de consument complex en dynamisch is, wil je als ondernemer zeker weten dat je haar op het juiste moment op de juiste creatieve manier bereikt.

Marleen Smit
Retail Directeur Google Nederland

 

Bronnen:
Google/Ipsos, Holiday Shopping Study, Jan 2023, Online survey, Dutch 18+ who conducted Christmas shopping activities in past two days

Smart Shopper Research. Google, Cint (2023) Who conducted purchases in the past 3 months for Consumer Electronics/Home & Garden/Fashion/Toys/Jewellery and in the past 1 month for Food & Groceries/Beauty.

Google Internal Data, May 2023, Public

McKinsey (2022), The state of AI in 2022—and a half decade in review.

comments powered by Disqus