Thuiswerken: echt niet!
De mensen die roepen dat ze ‘thuis veel productiever zijn dan op kantoor’, daar geloof ik dus echt helemaal niets van. Thuis ligt allerlei afleiding op de loer – kinderen, pakjesbezorgers, de glazenwasser en de wasmachine om er maar een paar te noemen. Mensen die ‘thuis werken’ doen dat vaak om tegelijkertijd ook andere dingen te kunnen doen.
Maar veel belangrijker: thuis zijn geen collega’s. Een bedrijf is meer dan losse medewerkers en als iedereen als een geïsoleerde werkbij thuis zijn dingen zit te doen mis je alle toegevoegde waarde van samen werken en samenwerken.
Want echt floreren doe je volgens mij door de bedrijfscultuur. Dat zijn je collega’s maar ook het management en hun visie en stijl van leidinggeven, de koffiemomenten, de bedrijfsuitjes, de onderlinge geintjes, de korte en lange overleggen, het elkaar scherp houden en ondersteunen.
Die factoren maken niet alleen het werk leuker maar zorgen ook voor veel betere prestaties.
Ik ben niet geschikt voor thuiswerken. In deze coronacrisis heb ik het dan ook met moeite twee weken volgehouden om thuis te werken, toen heb ik de auto gepakt en ben weer naar ons kantoor gereden. Ik blijk echt vele malen beter te functioneren met een goede scheiding tussen werk en privé. Het was ook nog lekker leeg op de weg en dat maakte zelfs het woon-werkverkeer aangenaam.
Dat is mijn mening, mijn ervaring en mijn wereld.
De ‘echte’ wereld is niet zo zwart-wit. Alleen maar op kantoor of alleen maar thuis werken is zelden ideaal. Wie een belangrijk projectplan moet afmaken is misschien beter af met een dagje thuis geconcentreerd doorakkeren. En die brainstorm over een nieuw product levert waarschijnlijk meer op als je een dagje samen om de tafel zit dan in een videomeeting.
Het is dus zoeken naar de balans en naar manieren om het samenwerken te stimuleren, zowel virtueel als live.
Schermen
We hebben bij Pegamento een app (Apptime) waarin we het wel makkelijker maken om op afstand toch een beetje op het werk te zijn. Alle contactinformatie van de collega’s bijvoorbeeld en makkelijk kunnen zien of ze beschikbaar zijn voor een vraag of een praatje. Het nieuws en de informatie van het intranet. Een agenda met een overzicht projecten, taken en afspraken. Ingeroosterde diensten kunnen ruilen of juist vragen om extra uren. Ik kan declaraties indienen, loonstrookjes bekijken of zelfs meedoen met een tevredenheidsonderzoek of korte poll.
En hoe leuk en makkelijk dat ook is, uiteindelijk ben je wel klaar met dat virtuele gedoe en wil je elkaar weer in het echt in de ogen kijken. Je blijft toch ook niet op Tinder alleen maar swipen en chatten – de ontmoeting, daar gaat het om.
Terug naar kantoor
Ik heb natuurlijk makkelijk praten met dat terug naar kantoor – we hebben de luxe van een mooi, ruim kantoor waar afstand houden overzichtelijk is. Bij ons geen pijlen, looproutes en afgeplakte werkplekken.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere organisatie en hoe zorg je dat naar kantoor komen weer een realistische en werkbare optie wordt? Looproutes, flessen desinfectiemiddel, extra schoonmaak en werk- en vergaderplekken met de juiste onderlinge afstand zijn wel te regelen.
Maar hoe zorg je dat iedereen weet hoeveel anderhalve meter is en die afstand ook bewaart in het onderling contact?
Van dat soort vragen worden wij creatief en nu is er dus de Novick. Geen gedoe met een app, privacy en meeloerende overheid. Maar wel een simpel device dat iedereen om zijn nek hangt en dat een lichtsignaal geeft als de onderlinge afstand minder wordt dan anderhalve meter. Het werkt met bluetooth en infrarood en we hebben het volledig zelf ontwikkeld en geproduceerd.
En we hebben het bedacht terwijl we samen op kantoor zaten – want dat doet wonderen voor de creativiteit.
Wil je meer weten deze onderwerpen of je eigen mening over thuiswerken met mij delen?
Mail, app of bel mij op: wtuck@pegamento.nl of 06-12083102.
Dit is een ingezonden artikel en tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van CustomerFirst.