Alleen de mond vol van Big Data

Alleen de mond vol van Big Data
  • 4 juni 2014
  • Redactie

Veel Nederlandse bedrijven hebben hun mond vol van Big Data, maar er daadwerkelijk iets mee doen is een tweede. Dat constateert Martijn de Boer, directeur CDDN, het bedrijf dat het Bel-Me-Niet-register beheert. 

‘Het hele verhaal rond Big Data is ethisch en technisch erg interessant, maar staat of valt met een goede kwaliteit van de basisinformatie’, aldus De Boer. ‘Je kunt je gek analyseren en scheel profileren met data, maar als jouw klant niet op het jouw bekende adres woont, is al deze gecombineerde informatie helemaal niets waard.’ De dataspecialist adviseert bedrijven daarom altijd drie handelingen in acht te nemen: in kwaliteit denken in plaats van in kwantiteit (‘controleer of de basisadministratie van de klant nog correct is’), een check doen bij het Bel-Me-Niet-register ter voorkoming van boetes zoals Essent laatst ontving, plus het bundelen van databases.

Versleuteld
In Nieuw-Vennep, waar Communicatie Data Diensten Nederland is gevestigd, worden heel veel data beheerd. Dat consumenten ongerust zijn over de toepassing van al die klantgegevens, kan De Boer dan ook wel begrijpen. Die vrees is echter niet nodig, benadrukt hij. ‘Alle data worden flink versleuteld verstuurd naar de aangesloten bedrijven.’ Bovendien is er via reguliere bronnen al heel veel bekend over mensen. Bij het Kadaster kan iedereen eenvoudig nagaan of iemand een tuin heeft bijvoorbeeld. Daar is geeen ingewikkeld onderzoek voor nodig.
Waarom contactcenters er verstandig aan doen de basisgegevens van hun klantenbestand actueel te houden, lees je in de jongste uitgave van Telecommerce Magazine (05-2014). 

comments powered by Disqus