Nederland springt eruit qua werving via Twitter
Personeel werven door middel van social media wordt steeds gangbaarder in Nederland. De jongste CBS-cijfers maken duidelijk dat de helft van de bedrijven in ons land dit al doet. Daarmee zijn ze koploper in de EU.
Nog gebruikelijker dan de werving van nieuwe medewerkers, is het marketen van producten en het ontwikkelen van het bedrijfsimago met behulp van social media. 75% van de Nederlandse bedrijven die sociale netwerksites inzetten, doet dat. Op dit vlak is het verschil met de andere Europese landen klein, gezien het gemiddelde van 72%. Verder lenen online platforms zich goed voor het verkrijgen van meningen/recensies van klanten, de samenwerking met zakenrelaties en het betrekken van klanten bij innovaties.
Richtlijnen
De gepubliceerde resultaten van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die overigens betrekking hebben op 2013, tonen aan dat iets meer dan een kwart van de bedrijven in Nederland (27%) sociale media gebruiken. Alleen het Verenigd Koninkrijk en Ierland haken hier nog enigszins bij aan. Onderaan bungelt Hongarije momenteel, met zo’n drie procent van de bedrijven die Twitter, Facebook en/of YouTube toepassen voor zakelijke doeleinden. Het gemiddelde in Europa bedraagt slechts tien procent.
Ruim één op de drie bedrijven (36 procent) heeft een formeel beleid geformuleerd voor het gebruik van sociale netwerksites. Er is bijvoorbeeld vastgelegd dat niet iedere medewerker ‘namens’ het bedrijf berichten op sociale media plaatst. In 2012 was dit nog één op de vier bedrijven.