Aids Soa Infolijn kent geen zomerse contactpiek
De zomermaanden mogen traditioneel hand in hand gaan met een grote schare vakantieliefdes, van enorme drukte op de helpdesk van Soa Aids Nederland is vooralsnog geen sprake. ‘Over het algemeen is de vraag in deze periode juist iets lager en neemt die ná de vakantie weer toe’, vertelt woordvoerder Saskia Gaster.
De interventiespecialist ontvangt op jaarbasis gemiddeld 18.000 vragen van mensen over hiv, soa en seksuele gezondheid. Richt de organisatie zich met behulp van de Aids Soa Infolijn, die sinds 1985 bestaat, tot een meer algemeen publiek en 25-plussers, jongeren probeert de stichting te bereiken door middel van de zogeheten Sense Infolijn. Laatstgenoemd kanaal, gelanceerd in 2009, vindt overigens wél gretig aftrek in de zomermaanden. ‘Ook in de vakantie weten jongeren de weg naar onze chatservice goed te vinden en zijn onze spreekuren druk. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (week 22-32) is het aantal vragen via de chatservice met 35% toegenomen.’
Ondanks de populariteit van chat komt de grootste hoeveel klantcontacten op dit moment nog telefonisch binnen. In totaal wordt de telefoonservice in een jaar zo’n 7.000 keer ingeschakeld, met een gemiddelde gespreksduur van zeven minuten. Met 5.000 contacten bezet e-mail de tweede plek en het chatkanaal van de websites Sense.info en Soatest.nl is goed voor circa 4.000 contacten in een jaar. De gemiddelde gespreksduur van chat is vijftien minuten.