Miscommunicatie kost bedrijven handenvol geld
Ga lastige gesprekken niet uit de weg. Dat adviseert John Manschot in zijn nieuwe boek ‘Effectief in cruciale gesprekken’. Volgens de auteur kost miscommunicatie een organisatie handenvol geld. ‘Voordat je het weet is er een cultuur gecreëerd waarin slechte communicatie de boventoon voert.’
Manschot merkt op dat een bedrijf met 100 werknemers per persoon meer dan 17 uur per maand spendeert aan het oplossen van onduidelijkheden in de communicatie. De kosten van slechte communicatie is € 24.000 per werknemer. Als voorbeeld noemt hij onder meer de Amsterdamse Belastingdienst. Eerder deze zomer kreeg deze divisie een laatste waarschuwing vanwege een kostbare misser. De verantwoordelijke wethouder schreef deze misser toe aan de familiecultuur bij de Belastingdienst waardoor men elkaar niet aanspreekt op dingen die misgaan. ‘Verzuchtingen achteraf zijn zonde. Bij analyse wordt duidelijk dat er één universele basisfout is en dat is dat in situaties belangrijke zaken niet op een effectieve manier zijn besproken’, stelt de auteur.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede communicatie in een organisatie een heikel punt is. SIS International Research ontdekte bijvoorbeeld dat zeventig procent van de mkb-bedrijven claimt dat ineffectieve communicatie hun primaire probleem is. En onderzoek van USP Marketing Consultancy leert dat een handvol beroepsgroepen inschat dat elf procent van de omzet verloren gaat aan zogenaamde faalkosten. Slechte informatie-uitwisseling en communicatie worden als de belangrijkste oorzaken gezien. ‘Eén van de meest voorkomende communicatiemissers die ik zie ontstaan begint met het niet uitspreken van een mening en eindigt in een cultuur waarin mensen elkaar zo min mogelijk aanspreken op elkaars gedrag. Hiervoor zijn geen goede excuses’, vindt Manschot. In zijn boek geeft hij meerdere handvatten om communicatieproblemen tegen te gaan.