De laan uitgestuurd door social media posts
Negatieve social media uitingen over de organisatie of collega’s leiden steeds vaker het ontslag van medewerkers in. Dat blijkt uit de gegevens van rechtsbijstandverzekeraar DAS over afgelopen jaar. Een tweet alleen is doorgaans geen reden om iemand de laan uit te sturen, al kan die druppel spreekwoordelijk wel de emmer doen overlopen. Met een gang naar de rechter tot gevolg.
Juridisch dienstverleners verwerkten in 2014 ‘substantieel meer’ ontslagzaken dan voorgaande jaren waarbij LinkedIn, Twitter of Facebook de hoofdrol opeisten. Zo behandelde DAS afgelopen periode in totaal driehonderd social media zaken, naar verluidt ‘tientallen meer’ dan in voorgaande jaren. Ook Achmea Rechtsbijstand constateert een toename op genoemd vlak.
Digitaal roddelen
De stijging van de online activiteiten van mensen speelt volgens experts een belangrijke rol in het aantal social media cases dat bij de kantonrechter belandt. Werden ongepaste opmerkingen over de leidinggevende voorheen alleen tijdens (verjaardags)feestjes gedeeld, tegenwoordig delen mensen ook online hun ongezouten mening.
Om zulke verstoorde relaties op de werkvloer te voorkomen, doen organisaties er verstandig aan een goed internet- en social media protocol op te stellen en intern te verspreiden. Hierdoor weten medewerkers beter waaraan ze zich moeten houden, stellen kenners. Klik hier voor een voorbeeld van zo’n protocol, opgesteld door vakbond CNV.