'Sales en marketing moeten kloof dichten'

Sales en marketing moeten kloof dichten
  • 7 april 2015
  • Redactie

Hoogste tijd om de kloof te dichten tussen Sales en Marketing, meent CRM-productmanager Leo Rietbergen van QS Solutions, leverancier van onder andere CRM-software. Hij spreekt erover tijdens de tweedaagse Multichannel Conference in Utrecht.

Vanwaar deze kloof?
‘Die is er vanwege een verschil in denken en werken tussen marketing- en salesmensen. Marketing is budgetgedreven, werkt met campagnes en is vooral georiënteerd op traffic. Daarbij is hun horizon meer gericht op de lange termijn. Bij sales werkt men targetgedreven, loert men op verkoopkansen, wil men scoren op de korte termijn.’

Die kloof lijkt moeilijk te dichten.
‘Men wil zich niet verplaatsen in de denkwijze van de ander. Denkt en handelt vanuit eigenbelang. Nog niet iedereen heeft door dat je samen sterker bent. Klinkt wellicht als een open deur, maar het is toch echt zo.’

Wat te doen?
‘Closing the gap en beter gaan samenwerken. Mensen moeten beseffen dat je het alleen niet meer redt. Je moet weten wat je doel is, zorgen voor de juiste hulpmiddelen en actie ondernemen! Het is vooral een kwestie van veel doen, blijven leren en je aanpassen. Hier en daar zie ik al verbeterde samenwerking tussen beide organisatieafdelingen. Het gevolg is een betere opvolging van leads.’
 







comments powered by Disqus