Klantgedrag voorspellen koud kunstje voor bol.com
Bol.com krijgt steeds meer slimme algoritmes om het gedrag van de klant nog beter te voorspellen en ze daarmee een betere winkel te bieden. ‘Het gaat erom wat relevant is voor de (specifieke) klant.’
De online retailer raakt steeds meer bedreven in de toepassing van big data. ‘Deze ontwikkeling is nog maar net begonnen en de mogelijkheden lijken eindeloos’, vertelt senior customer insights-analyst Yory Wollerich in het zomernummer van RetailTrends. Om zaken verder te personaliseren zoekt bol.com nauwgezet naar inspirerende voorbeelden. Zoals Booking.com, dat informatie geeft over de mate waarin andere consumenten interesse hebben in een specifieke accommodatie. ‘Door hiernaar te kijken leren we dat de scheidingslijn tussen succes en geen succes dun kan zijn. Het is daarom ontzettend belangrijk om te bekijken wat relevant is voor de (specifieke) klant.’
Integriteit staat hierbij voorop, benadrukt Wollerich. Zo kan het voorkomen dat een klant zich hoofdzakelijk door de mening van anderen laat leiden, maar dat het product van zijn interesse enkel slechte beoordelingen heeft gekregen. ‘In dat geval zullen we die slechte reviews gewoon bovenaan de pagina zetten. Misschien koopt die klant niet dit product, maar wel een alternatief met betere reviews.’