Zwolle digitaliseert dienstverlening met app
Zwollenaren die meer informatie willen over de visie op dienstverlening van hun gemeente, kunnen nu een gratis app downloaden. De diverse servicestandpunten zijn tot stand gekomen na gesprekken met inwoners, ondernemers en partners.
De gemeente wil een goede digitale dienstverlening combineren met een warme, betrokken klantrelatie. Digitaal waar het kan, persoonlijk en betrokken waar het moet. Met zorg voor hen die zich (tijdelijk) in een kwetsbare positie bevinden. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt. Dat is de komende jaren de inzet van de gemeente Zwolle. In de app ‘Visie op dienstverlening’ staat beschreven hoe de betreffende overheidsinstantie dit gaat vormgeven.
De meest gevraagde diensten zijn reeds digitaal beschikbaar gemaakt door Zwolle, zoals de aanvraag van een uittreksel of een vergunning. De komende tijd worden hier meer producten aan toegevoegd. Zwolle geeft aan in te zetten op een open data-portaal waar gegevens, informatie en besluiten van de gemeente makkelijk en op een transparante wijze te vinden zijn. ‘Ondernemers en inwoners verwachten dat de gemeentelijke medewerkers met ze meedenken, dat de regels niet leidend zijn in het vinden van de oplossing. Zij willen bovendien dat medewerkers goed geïnformeerd zijn, zodat ze niet steeds opnieuw hun verhaal hoeven te doen.’