Agents bellen vanuit de bajes
In de gevangenis van Marche-en-Famenne in Belgisch Luxemburg start eind dit jaar een proefproject waarbij gedetineerden een callcenter zullen bemannen vanuit de gevangenis. De agents gaan door middel van outbound calls tevredenheidsenquêtes uitvoeren, bericht VTM.
De pilot start met vier gevangen. Zij gaan in opdracht van een bedrijf klanten opbellen met vooraf vastgestelde vragen. In een later stadium kan dit aantal groeien tot twaalf ‘medewerkers’. Indien het proefproject succesvol blijkt, komen er eveneens callcenters in de gevangenissen van Beveren en Hasselt.
Opdrachtgevers zien het bellen vanuit de bajes naar verluidt als een kans om te concurreren met Noord-Afrikaanse contactcenters. In België betalen de bedrijven € 8 per uur, een prijs die 20% lager ligt dan in Noord-Afrika. Volgens de organisatie die gevangenisarbeid organiseert, zijn de risico’s beperkt. ‘We kunnen nooit honderd procent garanderen dat een gedetineerde geen slachtoffers belt, maar de kans is zeer klein’, zegt Jean-Marc Boumal, directeur van Cellmade. Het systeem waarmee de gedetineerden telefoneren is geautomatiseerd, waardoor een gevangene zelf geen nummers kan intoetsen. Bovendien is er altijd iemand aanwezig die het gesprek kan onderbreken.
Nederlandse belzaal
Telefoongesprekken voeren met gevangen is niet nieuw: begin 2006 zette het ministerie van Justitie een vergelijkbare callcenterpilot op in de gevangenis in Zwolle. De werkzaamheden betroffen de telefonische werving van donateurs voor charitatieve instellingen. Ruim een half jaar na de start van de Nederlandse belzaal is het aantal ‘gevangenisagents’ uitgebreid naar 15 vrouwen. Aansluitend is ook een callcenter gestart in de vrouweninrichting Nieuwersluis in Utrecht.
Justitie werkte destijds samen met het bedrijf Telecell uit Bathmen. Hoewel er jaren geleden volgens dit bedrijf ‘zeer goede resultaten’ zijn geboekt in Zwolle, is in januari 2007 de telefooncentrale aangepast na geruchten over misbruik van gegevens en afpersing. Een woordvoerder van Telecell laat vandaag aan CustomerFirst weten dat de activiteit al enige tijd stil ligt. Een persvoorlichter van het ministerie van Justitie en Veiligheid was tot op heden niet bereikbaar voor commentaar.
Update (3 november 2015)
Woordvoerder Jaap Oosterveer laat aan CustomerFirst weten meerdere keren navraag te hebben gedaan bij de inrichtingen die er mee geëxperimenteerd hebben. 'Maar aangezien het al meer dan vijf jaar geleden is dat dit liep is er nauwelijks informatie over te krijgen. De pilots liepen meer dan vijf jaar geleden en hebben geen vervolg gekregen. De reden van sluiten is dat er geen/weinig werk meer was, vermoedelijk door de komst van het Bel-me-niet register.'
- Marche-en-Famenne
- telefonisch klantcontact
- ministerie van Justitie en Veiligheid
- Cellmade
- donateurs werven
- gevangeniscallcenter
- Telecell
- tevredenheidsenquêtes
- pilot