‘Goede communicatie verzacht pijn patiënten’
Goede communicatie heeft een positieve invloed op de beleving van pijn. Met name als een zorgverlener positieve verwachtingen uit over het beloop van de pijn of informatie geeft over ingrepen die een patiënt moet ondergaan, heeft dat een gunstig effect. Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in de European Journal of Pain.
Het betreffende team analyseerde in totaal 51 klinische studies waarin specifieke communicatie werd gevarieerd om het effect op de door patiënten ervaren pijn te meten. Ze keken hierbij naar de gevolgen van het wekken van uitkomstverwachtingen (positief, neutraal of negatief), empathie, en procedurele informatie. De drie communicatie-elementen zijn gekozen om placebo-effecten te kunnen vaststellen.
Eén van de belangrijkste conclusies is dat communicatie een (klein) effect heeft op de beleving van pijn. Het wekken van positieve verwachtingen (‘als u deze medicijnen neemt, zal uw pijn snel minder worden’) leidt tot minder pijn, terwijl negatieve verwachtingen meer pijn genereren. Informatie over procedures kan eveneens pijn verminderen, het effect van empathie lijkt minder groot te zijn. Doordat de studies erg verschillend van aard waren, was vaak niet duidelijk wát in de communicatie precies was gevarieerd en op welke wijze er met de controlegroep was gecommuniceerd. Meer onderzoek lijkt dan ook nodig, aldus het Nivel. ‘Desalniettemin maakt deze studie aannemelijk dat een positieve houding van een zorgverlener en het geven van informatie pijn van patiënten kan verzachten.’