Deze baan wil je niet
Samenstellers van een vacaturetekst komen doorgaans superlatieven tekort om een functie aan te prijzen. Niet in Australië, waar Randstad werd ingeschakeld om een ‘Senior Digital Producer’ te vinden. Het bedrijf laat zich van haar eigenzinnige kant zien door juist alle negatieve kanten van de betreffende baan te belichten in de vacature. ‘De werksfeer is verschrikkelijk.’
Geen vrijdagmiddagborrels, weinig natuurlijk licht op kantoor, collega’s die zich niet douchen voordat ze naar het werk gaan, een salaris dat ruim onder het gemiddelde ligt, enzovoorts: de opsomming met minder leuke aspecten liegt er niet om in deze vacature. Het gros van de sollicitanten is na het lezen van deze punten vermoedelijk allang afgehaakt.
Volhouders wacht aan het einde van het bericht dan toch de beloning, waarbij de werkgever de vraag stelt ‘Waarom lees je deze vacature eigenlijk?’. En daarna als suggestie: 'Misschien omdat je het zat bent om steeds dezelfde overdreven verkochte vacatures tegen te komen. Als je erop uit bent om een eerlijk gesprek te hebben over de volgende stap, bel me dan.'
Zie hieronder een flard uit de betreffende vacaturetekst: