Energie Award voor E.ON
Vergelijkingssite Pricewise.nl heeft de Energie Award 2015 toegekend aan E.ON. De energieleverancier troeft daarmee nipt concurrenten Oxxio en Nuon af. ‘De drie winnaars van deze editie bewijzen dat de laagste prijs niet ten koste hoeft te gaan van de hoogste kwaliteit’, aldus Pricewise-directeur Hans de Kok.
Het betreffende platform toetste alle energiemaatschappijen op prijs en kwaliteit. De eindrangschikking van de zogeheten Energie Awards kwam voor de helft tot stand op basis van 9,5 miljoen prijsvergelijkingen van consumenten. Hoe scherper de tarieven van de leverancier, hoe hoger de score. De andere helft is gebaseerd op de klanttevredenheid van circa 2.100 overstappers, die hun mening gaven over informatie, klantenservice, facturatie en overstapproces.
Klantvertrouwen
Qua prijs deed Oxxio het met een 8,3 een klein tandje beter dan E.ON (8,2) en Nuon (8,1). Wat betreft klanttevredenheid troefde E.ON (7,8) op zijn beurt de concurrentie af. Oxxio en Nuon behaalden elk een 7,6. ‘Onze Energie Awards zijn bedoeld om de concurrentie tussen leveranciers op scherp te zetten en zo de focus op kwaliteit, dienstverlening en prijs te vergroten. We zien steeds meer dat ze met sterk gepersonaliseerde tarieven elkaar beconcurreren.’ Verder wil Pricewise consumenten beter inzicht te geven de voortschrijdende prestaties van energiemaatschappijen. ‘Zo houden we ook onze klanten alert, want een energiecontract is natuurlijk meer dan alleen de prijs. Wanneer een leverancier zijn service verslonst of prijsveranderingen niet goed communiceert, zijn klanten er als de kippen bij om over te stappen naar een ander. Klanten willen ook een goedkope leverancier kunnen vertrouwen.’
Reacties top 3
Freek Gasseling, manager sales & marketing bij E.ON Benelux: ‘Fantastisch, we zijn van brons naar goud gegaan. Het afgelopen jaar hebben we er alles aan gedaan om onze klant centraal te stellen. We hebben avondsessies voor een groep willekeurige klanten georganiseerd. Gewoon, om eens de vraag te stellen wat de klantverwachtingen zijn. Hun antwoorden vertalen zich nu in deze gouden award voor prijs én kwaliteit. Dit jaar gaan we door met die avondsessies, zodat we volgend jaar (hopelijk) opnieuw de gouden award in ontvangst mogen nemen.’
Michel Oosterman, sales operator voor Oxxio Nederland: ‘Wij zijn supertrots op deze tweede plaats. Zo'n positieve beoordeling van de klant, op zowel prijs áls kwaliteit, zien wij als een enorm compliment!’
Rob van den Berg, senior online marketeer Nuon: ‘Met deze derde plaats zijn wij de beste van de traditionele top 3 van energieleveranciers. Op de beoordeling van onze klantenservice met een 7,6 door klanten zijn we enorm trots. Dit laat meteen zien waar wij met al onze Nuon-medewerkers naar streven: om er te zijn voor de klanten.’