Hotelier Eric Toren verkoopt The Toren

Hotelier Eric Toren verkoopt The Toren
  • 2 februari 2016
  • Redactie

Eric Toren heeft per 1 januari zijn aandelen in hotel The Toren verkocht, meldt Misset Horeca. Voor de nieuwe eigenaar gaat de hotelier een internationale collectie boutique hotels opbouwen, gemodelleerd naar het succesvolle Amsterdamse hotel, dat ook onderdeel van die collectie wordt.

Achter de schermen is Toren al ruim een half jaar aan de slag voor de nieuwe groep, die nog geen naam heeft. De eigenaren, een gefortuneerde Fransman en een Schot die in Azië al een hotelgroep heeft, benaderden de prijswinnende hoteldirecteur met een ‘aanbod dat hij niet kon weigeren’, zegt hij zelf. ‘Dat ik dit als Nederlander mag gaan doen, is heel bijzonder.’ Inmiddels vliegt hij heel Europa door om hotels te bekijken die de eigenaren eventueel willen kopen. Als hij er wat in ziet, wordt het gekocht. ‘Maar ik heb de afgelopen maanden heel wat negatieve adviezen uitgebracht. Dan kopen ze het ook niet.’

Het doel is dat straks in iedere Europese hoofdstad een boutiquehotel van de groep gevestigd is. In Madrid is het eerste hotel aangekocht, Lissabon, Rome, Wenen en Praag volgen naar verluidt snel. Ook Londen staat op de verlanglijst, maar daar is weinig beschikbaar en zijn de prijzen exorbitant. Toren vooruitblikkend: ‘We moeten overal op 1 staan op reviewsites als Tripadvisor en Trivago. In de steden en hopelijk ook in de landelijke ranglijsten.’

Gasttevredenheid
Aan Misset Horeca laat Toren weten dat de filosofie en werkwijze van het Amsterdamse hotel in kwestie zal worden gekopieerd. ‘Na een uitgebreide zoektocht kwamen de twee compagnons bij mij uit en zeiden: we willen dat alle hotels worden gerund en service bieden zoals The Toren.’ Reputatiemanagement en gasttevredenheid zijn twee heel belangrijke aspecten, aldus de hotelier. ‘De waarheid van de gast is de énige waarheid. Dat is mijn filosofie.’
 
In november 2014 won Toren - als eerste Nederlander - een European Hospitality Award. Lees ook het uitgebreide interview met hem in CustomerFirst in april vorig jaar. Daarin maakt hij duidelijk dat ‘negentig procent van de Nederlandse organisaties niet goed is in het verlenen van hospitality’.






comments powered by Disqus