Social media les voor 50.000 Rabobank-medewerkers

Social media les voor 50.000 Rabobank-medewerkers
  • 23 maart 2016
  • Redactie

Rabobank gaat al haar 50.000 medewerkers de komende twee jaar vertrouwd maken met LinkedIn, Twitter, Facebook en andere sociale media. Gedurende een pilot, die de bank hield met Social Embassy, namen elf directeuren het voortouw.

In gesprek met het Financieen Dagblad liet Boy Sleddering, teamleider sociale media bij Rabobank en begeleider bij het project, over de achtergrond, visie en aanpak van het social business plan. ‘Nu niet meer in elke dorpskern een bankkantoor staat, maken we duidelijk dat medewerkers hun netwerkrol ook digitaal kunnen spelen. Het gaat erom om in lokale netwerken aanwezig te zijn, zoals je ook kaartjes uitdeelt bij de plaatselijke voetbalclub of bij de ondernemersvereniging aanwezig bent’, zegt hij over het project, dat onderdeel is van het Rabobank-programma Het Nieuwe Dichtbij.

Social coaches
Na een jaar testen is vorige maand een start gemaakt met de lessen in social media. ‘We doen dat nu bij twaalf banken, maar we verwachten dat eind 2017 alle honderd lokale Rabobanken meedoen.’
Van elke bank worden 25 medewerkers gedurende twee maanden begeleid door Social Embassy. Zij zijn de ‘social coaches’ die de lessen vervolgens onder hun gemiddeld 175 collega’s verspreiden. Op deze manier moeten elke maand zeven banken aan de beurt komen. Sleddering: ‘Ik denk niet dat die 175 medewerkers allemaal overstag gaan, maar ze weten straks wel dat het kan en mag.’  Veel medewerkers vragen zich af of ze op social media namens Rabobank kunnen spreken. ‘Dat is eigenlijk raar, want op fysieke bijkomsten doen ze dat nu natuurlijk ook al. Maar iedereen kent wel een verhaal van een neefje dat ontslagen is om een verkeerde tweet. Wij leren ze: van een verkeerde tweet valt de bank echt niet om.’

Rabo-roeptoeters
In de praktijk blijken de Rabobank-medewerkers social media vooral handig te vinden om vaker contact te hebben met klanten. ‘Een accountmanager midden- en kleinbedrijf kan niet vijf keer per jaar met al zijn klanten afspreken. Via social media is dat makkelijker.  Niet door blind rapporten door te sturen, maar door er iets persoonlijks van te maken. We willen geen Rabo-roeptoeters. En je moet het doen op een moment waarop het relevant is.’ Sterk vindt de teamleider een collega die op social media een bouwtekening van een bedrijfspand van een zakelijke relatie zag, om aansluitend contact op te nemen. ‘Misschien kon de bank daarin iets betekenen. De ondernemer vroeg toen alsnog om een financieringsvoorstel, maar onze medewerker heeft uiteindelijk geadviseerd om het toch uit eigen middelen te betalen. Dat was beter voor de ondernemer.’






comments powered by Disqus